Då varvskris – nu bilkris

På 1970-talet förlorade Göteborg uppemot 30 000 arbeten inom varsvindustrin och dess underleverantörer. Den gången räddades staden av en expanderande bilindustri och omfattande utbildningsprogram för personalen på varven. Men redan innan varven gick under togs de över av staten, Eriksberg för nästan inga pengar alls och Götaverken för över 100 miljoner kronor. Bägge varvsföretagen var förlustaffärer vid övertagandet och de kom att sakta avvecklas.

Idag är det Volvo Personvagnar som går med förlust. Då kan man precis som med varven förstatliga. Som jag redan skrivit i ett annat inlägg räddar detta inga jobb, men det ger inte Ford nån möjlighet att forstätta bestämma över företaget. En näsbränna för det företag och den företagsledning som misskött Volvo Personvagnar alltså.

Men precis som när vavsindustrin gick under, så behövs det nån annan industri som kan erbjuda arbeten för att inte tusentals människor ska ställas på gatan för lång tid framåt. Idag syns inte någon sådan industri till i Göteborgsområdet och inte heller syns det till några privata kapitaliser som är intresserade av nåt sånt. I själva verket är de flesta av dessa fullt upptagna med att försöka rädda sina spekulationspengar från världens bankkriser och finanskris. Återstår alltså vår gemensamma kassa. Denna kan användas för att skapa jobb i Göteborgsregionen.

Bilismen behöver på sikt avvecklas och ersättas med ett annat trafiksystem. Det verkar vara en bra idé att satsas våra gemensamma pengar på att starta tillverkning av kollektiva trafikmedel, spårvagnar, tågvagnar etec. Dessutom bör ett antal storbyggen tidigareläggas och sättas igång. Det bör också vara satsningar i samma riktning. Bort från bilism och för ett mer ekologiskt hållbart samhälle. Därför bör en projektering och ett bygge av en ny dubbeslpårig järnväg till Borså omedelbart påbörjas och psåkydnas. Västlänken bör byggas så snabbt som möjligt liksom en ny pendeltågstation och resecentrum vid Gamlestadstorget.

Vidare kan det satsas på att bygga spårväg till Backa och till Lindholmen. Byggs en spårvägstunnel från Lindholmen över till Stigberget och Järntoregt skapar man dessutom en ytterligare väg för kollektivtrafiken över/under älven. En ny Götaälvbro för bilar och kollektivtrafik bör också påbörjas så fort som möjligt. Den gamla börjar bli fallfärdig. Däremot kan projektet med en ny biltunnel under älven läggas på is. Vi behöver inte mer bilism.

Med offensiva satsningar kan syselsättningen i Göteborg räddas samtidigt som en mer miljövänlig stad skapas. En framtidsstad.

Intressant?
Läs mer: ETC,
Bloggat: Björnbrum, Yimby Gbg,
Borgarmedia: AB1, AB2, AB3, AB4, SVD1, SVD2, SVD3, AB5, Ttela,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , ,

Advertisements
  • lasse

    Det kan väl knappast vara riktigt klokt att sänka Volvo PV för att ge Ford en ‚Äùnäsbränna‚Äù. Om jag förstått det rätt är Volvo bland de mest framgångsrika köpen Ford gjort i Europa, Aston Martin, Jaguar och Land Rover var heller inga succéer. Bara varumärket är värt åtskilliga miljarder $, varför skulle skattebetalarna betala för detta för att sen avveckla Volvo. Klart att även Volvo drabbats av fallande dollar och svagare konjunktur, men tidigare var man ett av få delar i Fords biltillverkning som genererade vinst och varit en god källa för utveckling. Volvo är nu en integrerad del av Ford och det är frågan om det går att göra det till ett fristående företag igen. Om nu inte Ford själv vill göra sig av med Volvo tror jag den nog har bäst framtidsmöjligheter inom Ford.

    Sen kan man iofs ifrågasätta om det var rätt på 70 och 80-talet att subventionera bilar och helt dumpa varven. Sverige var bland de som stöttade varven minst och avvecklade varvsindustrin snabbast. Om man behållit en del av varven där man hade en betydligt högre och mer avancerad tekniska kompetensnivå än i bilindustrins löpande band kunde det kanske varit till större nytta på lång sikt. Men nu var det ju helt hysteriskt politiskt klimat på 70-talet med inbillade utlandsskulder och dito bytesbalans underskott mm, tankeförbud mot forskning inom kärnkraft och närmast hysteriskt isolerande av hus som fukt och mögelskadade för miljarder med hjälp av statliga subventioner.

  • Tese

    Bra skrivet.

  • Apan

    Som vanligt är du ute och snedseglar. Bilismen kommer aldrig att avskaffas utan förändras, precis som alla andra industrier, och då gäller det att inte bli ifrån åkt som Ericsson med sina mobiltelefoner på 90 talet. Toyota har redan ryckt tag i en ledning och visar prov på god initiativförmåga. Provkörde själv en Mercedes i veckan som går på både bensin och biogas och den funkade utmärkt. Ta tillvara kopruttarna och kör bil på det istället. Vad som behövs är visioner och framtidshopp och inte bussbetonghäckar som du för då kommer fordonsindustrin, precis som varvs- och tekoindustrin, att gå i graven med alla underentreprenörer. Vad skall vi pyssla med här i Sverige egentligen ?

  • Pingback: Ingen förändring med en sossemuppregering efter 2010 | Svensson()

  • Pingback: Risk för konkurser i bilindustrin | Svensson()

  • Pingback:   Volvokris och omställning — Mullvaden()

  • Pingback: Det är dags att börja om från början()

  • Pingback: Nedläggning av Saab | Svensson()