Flytta då!

Vad nu det skulle spela för roll. Det blir ju inte svårare att kopiera en film bara för att de som gör den bor i ett annat land. Inte heller skulle de automatiskt få mer inkomster av filmen. Inte heller betyder det faktum att folk laddar ner filmen att de förlorar några pengar. De flesta av nedladdarna skulle aldrig köpa filmen, aldrig hyra filmen och definitivt aldrig gå på bio för att se filmen. Den film de hänvisar till är för ointressant och för liten för att bli föremål för nån större nedladdning. Även om det är en populär svensk film.

Hela hotet om flytt känns bara löjligt, barnsligt och dumt. Det bevisar på nåt sätt att de aktuella filmmakarna inte verkar veta vad de snackar om.

Och om jag inte missminner mig så är det dessutom vi svenska skattebetalare som delvis betalar notan för de flesta filmer som spelas in i Sverige. Det är vi som delvis finansierar de berörda filmmakarnas arbete. Är de inte i så fall vi som till en del försörjer de aktuella filmmakarna. Ger inte det oss en viss äganderätt till filmen. Som borde ge oss viss rätt att se den gratis kanske?  Hur ska man egentligen resonera där?

Den dag som fjantarna John Nordling, Tomas Alfredson och Carl Molinder klarar av att göra en film utan att vi skattebetalare är med och betalar kalaset kan de komma tillbaks och då ska jag lyssna på dem och ta dem på allvar. Vi betalar deras filmskapande via skattsedeln och de ska hota oss. Såna pajasar. Låt dem flytta. Det är ingen förlust för nån. Eller, förresten, vi utvisar dem till Iran.

Intressant?
Bloggat: BiologyandPolitics, Badlands, ProjektpåRiktigt, Opassande, Engström, Jinge, Swartz,
Borgarmedia: SVD, AB1, AB2, AB3, AB4, Newsmill, SDS,
Andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

Advertisements
  • Pingback: Claeskrantz.se » Blog Archive » Vem chattar i Aftonbladet- Inte Jan Guillou()

  • Var det inte för drygt tio år sedan som alla direktörer hotade att flytta från Sverige om de inte fick allt de pekade på?

    De är fortfarande kvar.

    Det är nog samma med artisterna. De som har lust, talang och möjlighet är redan ute och artistar på annat håll. De som inte har dessa fördelar får stanna hemma och försöka med utpressning.

  • Det där känner jag igen…

  • Kuno

    ”De är fortfarande kvar.”

    De fick också allt de pekade på så varför flytta.

    I övrigt tycks det vara samma missunnsamhetskraft på vänster sida som på höger sida. Vi-skattebetalarekortet får visst alltid fungera trumf i alla lägen.

  • Nå, jag ser fram emot att möta Tomas Alfredsson i hans nya jobb som kassör på närligande ICA. För utan IPRED-lagen kommer han självklart vilja ta ett slitsamt låginkomstjobb utan stimulans. I själva verket har han alltid jobbat där eftersom IPRED-lagen inte instiftats än.

  • Pingback: Thomas Tvivlaren - Med tvivlet som insats()

  • Pingback: opassande » Blog Archive » IPRED-debatten fortsätter()

  • GZ

    Det här var det mest lågsinta jag läst på länge.
    Det handlar ju inte om att det är svårare eller lättare att kopiera en film (i Sverige eller utomlands). Det handlar om att man inte SKA kopiera en film. Helt enkelt för att man inte har rättigheterna till det – trots skatten du betalar som ev. finansierar en del av produktionen! Eller begär du också att få åka färdtjänst för att du betalar skatt? Helt befängda argument!
    ”De flesta av nedladdarna skulle aldrig köpa filmen, aldrig hyra filmen och definitivt aldrig gå på bio för att se filmen” Och det vet du? Den film det handlar om är den hottaste i Sverige på länge och en typisk film som den generation som är de mest aktiva nedladdarna är intresserade av.
    Dessutom, principen gäller oavsett! Du har ingen del i att en film kommer till; idén och genomförandet är helt någon annans egendom, någon annans levebröd, du ska BETALA för att få ta del av det. Varför tycker du att du har rätt att tillskansa dig det gratis? Varför ska kulturen plötsligt vara gratis? Kan du begära att målaren kommer och gratis fixar din lägenhet? Jag ser ingen skillnad i det.

    Det ingen fildelningsentusiast vill erkänna är att det handlar om snikenhet, man vill inte betala vad det kostar. Så enkelt är det.

    Jag kan till viss del förstå om du kämpar mot kapitalet 😉 men när kulturarbetarna också blir fiender, var i h-lvete hamnar vi då?

  • @GZ

    Har du sett några siffror på hur det går med filmen i fråga?

    Hur hade försäljningen sett ut om man kunde köpa den digitalt på CDON eller nått? Hur många hade köpt den där istället för tagit ner den från Pirate Bay?

    Bara undrar?

  • Jonas Söderqvist

    Det där med skattesedeln är inte helt riktigt. Det finns säkert en del av pengarna i finansieringen som kommer från skattemedel, genom någon regional fond eller liknande. Men pengarna från Svenska Filminstitutet kommer från den sk. 10%-avgiften, dvs 10% av ALLA biljettintäkter från biobesök i Sverige går till en fond för inhemsk produktion. Även Hollywood-filmerna är med och finansierar detta, vilket det bölas en del om från direktörer på andra sidan Atlanten.

    Tanken var att man skulle kunna satsa på svenska film, av mer konstnärlig kvalitet, genom att visa dussin-action och storfilm. Nu har det dock blivit mer av ett ”industri-stöd”, ex Wallander, Beck osv. Ett sätt att hålla svenska filmarbetare igång (och då menar jag inte regissörer i första hand utan elektriker, fotografer, smink, rekvisita, kostym…), det har alltså skett ett fokusskifte.

    De som tror att en nedladdad film är en förlorad biobiljett har missat något. Som du skriver Svensson, folk hyr och köper och går på bio ändå. Man kanske ska se det som ett nytt sätt att marknadsföra sig istället.

    Men framför allt ska man inte gnälla, det är bara pinsamt. Jag säger som Ebbot sa om E-type, när han var ute och gnällde för något år sedan: ”Han får väl göra bättre skivor, vi har inga problem med det där…”

  • Jag har inga problem med om dessa proppar försvinner och släpper fram lite nya talanger istället som inte kräver enorma subventionerade löner.

  • daniel

    @gz:
    Det finns studier på att antalet biobesök har varit konstant sedan 90-talet. Själv tycker jag det är konstigt med tanke på att det är billigare att både hyra och KÖPA filmen än att gå på bio.

  • GZ

    @Perty, jag har inte investerat i filmen så jag är tämligen ointresserad av hur mycket/lite pengar den spelar in. Om ägarna till rättigheterna väljer en mindre lönsam distributionskanal är det väl upp till dem, sådant brukar kallas för dåligt affärssinne… det ger dock ingen rätt för någon att utan att betala TA det man vill ha.

    @Daniel, har ingen direkt koll på antalet biobesök, tycker kanske spontant att de borde ökat – som all annan konsumtion – då folk fått bättre levnadsstandard.

  • Pingback: Trottens Betraktelser » Men flytta då era jävlar!()

  • Jeff Jansson

    ”Och det vet du? Den film det handlar om är den hottaste i Sverige på länge och en typisk film som den generation som är de mest aktiva nedladdarna är intresserade av.”

    Tramsargument… Filmen suger i jämförelse med boken som jag kan låna på vilket bibliotek som helst helt gratis! Själv hyrde jag filmen för 40 spånn vilket bara det var rena rama rånet. Det finns ingen anledning att betala 179kr för en DVD i butiken och det är dags att vi visar det genom att vägra betala! Att det mesta handlar om att priset är helt fel hoppas jag att fler inser. I slutändan kommer det att bli rätt pris på produkterna och då kan jag tänka mig att en DVD kommer att hamna mellan 0-20kr st, beroende på hur de distribueras och hur nya de är!