Spotify dödar sig själv

Gratis Spotify Premium!

Spotify ska införa begränsningar som gör att man bara kan lyssna på samma låt 5 gånger och inte mer än 10 timmar per månad. Så vitt jag kan förstå innebär det förstnämnda att Spotify dödar sig själv. Jag lyssnar förmodligen inte mer än 20 minuter per dag i snitt, dvs mindre än tio timmar i månaden så just det kravet är inget problem för just mig.

Men får jag bara lyssna på samma låtar max 5 gånger (är det verkligen för alltid? eller per månad) så kommer jag att skita i Spotify ( i all fall om det är för alltid). Kanske kör jag igenom mina spellistor en gång och spelar in dem varefter jag kan lyssna utan att koppla upp mig mot Spotify. Spotify får då färre lyssnare, färre reklamköpare. På sikt förmodligen också färre betalande köpare  och så är en nedåtgående trend eventuellt skapad. Spotify tar kanske kål på sig själva med detta beslut. Eller får i alla fall färre användare. Försprånget de haft försvinner därmed. För jag är säkerligen inte den ende som resonerar på samma sätt.

Å andra sidan har finns en möjlighet att få ett gratis premiumkonto på Spotify genom StreamInvite.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

  • Anonym

    Konstigt att inte reklamfinansieringen fungerar, för detta blir ju dödsstöten för den varianten (färre kommer lyssna mindre tid)

  • Anonym

    Puckon! Dom kommer lära sig en tuff läxa.

  • http://openid-provider.appspot.com/lennart.borgman LeoB

    Jag tycker det ser ut som en test-ballong från musik-industrin. De testar sina krav via Spotify. Efter det kommer de att göra anpassningar. Men det är inte otroligt att Spotify går under pga testet (vilket kanske också är meningen, det finns konkurrenter).

  • Pingback: Spotify – en misslyckad affärsmodell? « Full Mental Straightjacket()

  • Pingback: Vem vill betala för musik? | Sanningen som jag ser den()

  • Pingback: Spotify vrider själva om kniven – Anton Nordenfur()

  • http://blogg.tkj.se/ Tommy k Johansson

    Tror inte de går under för att färre folk använder gratistjänsten. Det är ju betaltjänsten de tjänar pengar på, och den är väl värd sina 99 kronor i månaden.

    • http://www.zaramis.nu/blog/ Anders_S

      Nej, det tror jag inte egentligen heller. Men för mig är 99 kronor för mycket. Jag har helt enkelt inte de pengarna till en sån tjänst. Om jag hade haft högre inkomster så hade jag kanske haft råd. Men så lite som jag lyssnar är det inte värt pengarna med tanke på min inkomst.

      • Anonym

        49 kostar betaltjänsten. 99 är en sorts premiumtjänst med massa grejer man egentligen inte behöver.

      • Anonym

        49 kostar betaltjänsten. 99 är en sorts premiumtjänst med massa grejer man egentligen inte behöver.

    • http://openid-provider.appspot.com/lennart.borgman LeoB

      Spotify har fått sitt rykte som gratis-tjänst. Varumärket solkas ned av det här. Jag har förresten för länge sedan slutat använda gratis-tjänsten eftersom reklamen är för irriterande. Och 99 kr per månad är alldeles för mycket för att det ska vara intressant.

      Den affärsmodell för prenumerationer de nu antagit är såvitt jag kan se dömd att misslyckas för stora potentiella kundgrupper. Det är ganska lätt att ange alternativa modeller som jag tror skulle fungera mycket bättre. Troligen har de hittat en relativt stor kundgrupp som vill betala 99 kr per månad, men efter vad jag förstått så bär det sig inte med bara den gruppen. Konkurrenterna kommer troligen att försöka få bättre avtal med musikindustrin och har chans att lyckas med det om det här inte ger Spotify många nya kunder som vill betala 99 kr per månad.

      Då står Spotify där med sitt skamfilade varumärke. Därför tror jag att det här kan vara början till slutet för Spotify.

  • Pingback: Tommy k Johanssons blogg om datorer & Internet()

  • Pingback: När ungarnas favvotjänst begår seppuku… | Sagor från livbåten()