Eventuellt är problemen med bloggen avklarade

Playman.se

Det har varit problem med att komma åt min blogg. Ofta har enbart blanka sidor kommit upp. Ibland har det fungerat långsamt och ibland inte alls. Och så har det gått bra en stund. De allvarligare problemen av denna art började i förra veckan efter att jag uppgraderat WordPress till den senaste versionen. Sambandet var emellertid inte uppenbart då felet började uppträda först efter ett tag, faktiskt efter ett par dagar. Jag kunde inte begripa vad felet berodde på, visste att cacheprogramvara med påslagen kompression kunde påverka det hela så jag började kolla med cacheprogramvaran (som då var WP Supercache) samt påtalade problemet för mitt webbhotell. De var överens med mig om att cacheprogramvaran kunde vara problemet. Jag raderade cachen och stängde av cachning.

Problemet fortsatt dock och jag påpekade detta för webbhotellet. Nu var det lördag, jag är en priroterad kund hos FS-Data (FSD Internet Tjänster AB), men fick inget svar på mina mejl. Jag fortsatte själv att prova olika saker, stänga av tillägg och så vidare, minskade antalet saker som visades på sidan osv. Optimerade databasen, krympte databasen (WordPress sparar revisioner av alla inlägg, jag behöver inte den funktionaliteten så jag raderade dem ur databasen). Inget tycktes hjälpa.

Periodvis kunde jag inte ens komma in i databasen med adminprogrammet (phpmydadmin). Jag var då övertygad om att det var nåt fel med databasservern, men fick inget besked från webbhotellet om det var detta eller inte.  I går kväll grejade jag med cacheprogramvaran igen, försökte starta den igen. Det lyckades inte. Istället så fick jag en vit skärm med ett enda besked på. Du överskrider minnet, med angivande i vilken fil som det hela kraschade.

Jag meddelade kontinuerligt webbhotellet vad jag hittade, jag ringde webbhotellets servicetelefon (jag har ett så kallat guldkundsnummer och ska få snabbare och bättre hjälp) tre gånger. Jag fick inga besked där och inget svar på mejlen. När jag genom ren tur (eller otur) hittade en ledtråd till problemet så började jag stänga av tillägg efter tillägg (kanske nåt av dem belastade servern för mycket och åt minne) igår kväll tills bloggen nödtorftigt fungerade. Jag meddelade också webbhotellet vad jag hittat. Men några svar från FS-data på min mejl fick jag inte.

Idag på morgonen började det krångla rejält när besökarantalet började stiga vid 7-snåret. Jag påpekade problemet via mejl till webbhotellet. Sajten började fungera någorlunda vid cirka halv nio igen. Därefter fick jag ett svar från FS-data där man hävdade att problemen berodde på att externa bilder och länkar på sidan laddades för långsamt. Den förklaringen var ju inte direkt hållbar eftersom det knappast påverkar inloggning med phpmyadmin eller admingränssnittet  i WordPress. Inte heller börjar sådana saker laddas från en helt vit färdigladdad sida. Efter att under två dagar inte ha fått nåt svar på nånting så fick jag helt plötsligt ett svar som var löjeväckande. Jag ilsknade till och krävde ett korrekt svar och inte nåt som uppenbart inte var riktigt. Jag påpekade återigen att det troligen var nåt med minnesanvändningen och att det eventuellt kunde ha med plugins hos mig att göra.

Så verkar också ha varit fallet. Jag har idag på eftermiddagen, efter att bloggen ibland krånglat under dagen fortsatt stänga av tilläggsprogram och nu verkar det som om bloggen fungerar riktigt bra. Grejen är den att ett minnesallokeringsproblem (minnestilldelningsproblem, minnesanvändningsproblem) är svårt för mig att upptäcka från Göteborg, men en tekniker på plats med möjlighet att logga in i Unix-skalet borde ha kunnat hitta ett sådant fel på cirka 20 minuter / en halvtimma. Jag vet inte varför FS-data inte fixade detta och det är inte längre väsentligt. Men hade man hittat att det var ett minnesfel redan i lördags hade jag kunnat vidta korrekta åtgärder redan då. Nu var det jag som av rent tur (otur) hittade problemet. Jag har efter att jag ilsknade till fått ett vettigt svar från företaget, med tekniskt vettiga förklaringar och formuleringar. Företaget har också kompenserat mig för eventuella förluster som problemen inneburit och för att de faktiskt inte svarat mig. Eftersom jag nu fått den service jag begärt och borde fått från början,och har kompenserats för att jag inte fått det, så behåller jag FS-Data som webbhotell. Jag hade funderingar på att byta. Jag passar också på att testa ett nytt affiliatenätverk för annonser, Adrecord. Som jag sa jag skulle göra.

Jags ka snart slå på några avstängda tillägg igen då jag inte tror att det var de som orsakade problemet. Ett tillägg som jag tror var det skyldiga låter jag vara avslaget liksom ett tillägg som var gammalt och delvis hade slutat fungera. Det senare var dock med sannolikhet inte skyldigt till minnesproblemen och det hade en viktig funktion på min blogg som jag nu måste återställa med ett annat tillägg. Det kommer att ta tid.

Cachning har jag slagit på igen. Men inte med kompression påslagen. Nu använder jag ett tillägg som heter Hyper Cache som är mycket enkelt att konfigurera och som enligt tester ger bättre prestanda än WP Super Cache.

Man kan sammanfatta det hela så här: Felet var mitt eller den programvara jag använder, men jag behövde webbhotellets hjälp för att lösa det. Det fick jag inte, men man har bett om ursäkt för det och kompenserat mig för det. Om jag hade fått deras hjälp hade jag löst problemet snabbare.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , ,

Advertisements