Vidal Armadores och Hijos Vidal Bandin

Del 2 av 4 i serien Ökända europeiska fiskeriföretag

Ökända europeiska fiskeriföretag

Vidal Armadores är ett spanskt fiskeriföretag som gjort sig känt för tjuvfiske, piratfiske, illegalt fiske. Ägaren Manuel Antonio Vidal Pego (han äger företaget ihop med sin far) dömdes år 2011 till fängelse för olagligt fiske under år 2005 och 2006:

A Spanish ship-owner with a voluminous record of skirting international laws – and who swears he has never fished illegally – has been sentenced in Spain to one year and eight months in prison for trying to unload fish caught by one of his vessels.

An Australian patrol boat spotted the Hammer, owned by Manuel Antonio Vidal Pego, fishing without authorization in protected Antarctic waters in December 2005. In an attempt to mask the source of those fish, Vidal Pego twice renamed the vessel, finally settling on Chilbo San 33 and registering the ship in North Korea. The shipment of 240 tons of Chilean sea bass was confiscated by South Korean authorities after it was sold for more than $2.7 million to Uruguay-based Coast Line S.A., an affiliate of the Spanish seafood company Freiremar.

According to the sentencing documents, Vidal Pego masked from his trade partners that he had used a boat blacklisted for having previously circumvented international regulations. Once a boat lands in a black list it is banned from fishing in protected Antarctic waters.

Det är inte heller första gången Vidal Armadores och dess ägare misstänkts för inblandning i illegalt fiske. Företaget har kopplingar till mer än 40 fall av dokumenterat illegalt och problematiskt fiske. Man har tjuvfiskat, fiskat fridlysta arter använt förbjudna fiskeredskap och metoder osv. Man har också dömts för att ha fifflat med fiskebåten Galaecias AIS-system för att få systemet att visa falska uppgifter för båtens position:

The ICIJ investigation found that Vidal Armadores or its affiliates have been repeatedly pursued by government agencies and international regulators for its role in a decade-old network of vessels that entered the remote and protected waters of the Antarctic and targeted toothfish in violation of an international convention.

Since 1999, international fisheries regulators have linked vessels owned by Vidal Armadores or its affiliates to more than 40 instances of alleged illegal fishing — more formally referred to by international regulators as Illegal, Unregulated and Unreported fishing — ranging from using banned fishing gear to targeting protected kitefish shark.

While most of the allegations have not resulted in penalties beyond the inclusion of the boats on international “black lists” of vessels, countries from Mozambique to the U.S. have fined the company or its affiliates five times totaling more than $5 million. Vidal Armadores or its affiliates have landed in court six times in criminal or administrative cases related to alleged illegal fishing. Vidal Pego pleaded guilty to obstruction of justice in a U.S. federal court in a 2006 case involving an illegal importation of toothfish by a Vidal Armadores affiliate.

But while accusations of illegal fishing mounted against Vidal Armadores, Spain and the EU granted at least €8.2 million ($12 million) in subsidies to the family’s companies since the mid-1990s, government records show.

Bland båtar som Vidal Armadores ägt/äger märks den i Nordkorea registrerade båten Sima Qian Baru 22, tidigare bl.a.  Dorita, Magnus, Eolo med mera. Båten på 656 ton är en ökänd båt i tjuvfiskesammanhang. En annan är Viarsa 1 på 678 ton, hemmahörande i Uruguay (andra källor säger båten är skrotad) och en tredje är backebåten Xiong Nu Baru 33 med nordkoreansk flagg, tidigare bl.a. Chilbo San 33, Hammer och Carran. Den nämnda båten Galaecia som fifflat med AIS-systemet var på 840 ton och hemmahörande i Spanien. Den sjönk år 2008.  Vidare den i Spanien registrerade Belma som tycks finnas i Indiska Oceanen för det mesta, Antilles Reefer (som inte längre tycks vara ägd av Vidal Armadores) på 349 ton samt Yangzi Hua 44 på 1 016 ton som seglar med mongolisk flagg. Den sistnämnda båten har tidigare hetat Paloma V och Trosky. Ägare till Yangzi Hua uppges Eastern Holding Ltd i Belize vara. Familjen Vidal är sannolikt ägare till det företaget.

Vidal Armadores SA har två dotterbolag i Uruguay, Navalmar SA och Mabenal (eller Mabegnal) SA. Det sistnämnda företaget har ett dotterbolag i Namibia, Omunkete Fishing (Pty) Ltd. Vidare finns ett dotterbolag i Panama, Meteora Development Inc och ett i USA, New World Investment Inc som i sin tur har dotterbolaget Seaport Management Services LLC. Det sitnämnda företaget har fått en båt beslgatagen för olagligt fiske.

Enligt egna uppgifter ska Vidal Armadores ha sålt de aktuella båtarna 2007-2008, men olika myndigheter i olika länder litar inte på företagets uppgifter utan misstänker att samma båtar fortfarande kontrolleras av ägarfamiljen bakom bolaget. Precis som i fallet med J A Argibay Perez figurerar också det stora spanska fiskeriföretaget Freiremar i Vidal Armadores affärer. Trots Vidal Armadores uppenbara kopplingar till IUU-fiske så har ägarna till företaget fått stora bidrag från EU.

Släktingar till Manuel Antonio Vidal Pego äger ett annat fiskeriföretag som så sent som 2010 ertappades med olagligt fiske. Denna gång i brittiska fiskevatten. De bolag det handlar om är Hijos Vidal Bandin SA (Congelados Coyomar) och de båtar som ertappades med det olagliga fisket var Coyo Tercoco och O Genita:

The crimes took place in British waters; one boat, the Coyo Tercoco, was boarded by the Royal Navy in July 2010 near the Scilly Isles and the another boat, the O Genita, was stopped at a Scottish port. But although both boats fly under a British flag, the Sunday Times says their owners are Spanish, members of the Vidal family network, a fishing empire based in the port of Riberia in Northern Spain.

Borrowing heavily from an extensive Greenpeace investigation into the Vidal family’s fishing empire, published last October, the Sunday Times report suggests that despite their record of persistent illegal fishing, the family’s network of companies have received more than £12m in EU subsidies.

But according to the Sunday Times, Ramon Garcia Gallardo, a lawyer for Hijos de Vidal Bandin suggested the companies where not connected. He said the Hijos de Vidal Bandin ’had no economic or legal connections with Vidal Armadores or the directors of that company.’ Vidal Armadores is a company identified by the Sunday Times as managing many of the families fishing operations. Gallardo did confirm that the Vidals were all members of the same extended family.

För tjuvfisket i brittiska vatten dömdes flera inblandade personer sommaren 2012.

Coyo Tercoco är en båt jag inte hittar ett enda spår av så jag misstänker att det egentligen handlar om Coyo Tercero (bekräftas av andra källor), en backebåt för fiske efter kummel och långa på 326 ton och numera registrerad i Spanien. Det är en av många båtar som Vidal Bandin äger. Andra båtar är Coyo, en båt som fiskar krabbor med bur, Coyo Dos, en trålare som normalt fiskar kummel utanför Marocko,  Coyo Cuarto, en liten pelagisk trålare på 214 ton, Coyo Quinto (på hemsidan Coyo Cinco), i skrivande stund i hamn på Mauritius tillsammans med ovan nämnda Belma. Coyo Quinto är en backebåt på 517 ton och internationella register står Vidal Frigorificos som ägare.

På hemsidan för Hijos de Vidal Bandin finns också bottentrålaren Coyo Sexto. Denna båt heter enligt en del källor idag Mar Coral och har brittisk flagg. Den är på 499 ton. Enligt flera källor finns det dessutom en båt vid namn Coyo Septimo på 490 ton. Sannolikt en backebåt som fiskar i Indiska Oceanen där den just nu befinner sig tillsammans med Coyo Quinto och Belma. Alla de nämnda Coyo-båtarna (utom möjligen Sexto) har spansk flagg.

Den nämnda båten O Genita har brittisk flagg och är en backebåt på 315 ton som ägs av Vidal Bandins dotterbolag Sealskill Ltd. En båt vid namn Liper Dos på 309, registrerad i Belize och ägd av ett Vidal-bolag, Santoleiro SL, togs med olaglig fångst av hajfenor år 2011.

Eventuellt har familjen Vidal också samband med Barroso Fish SA i Panama, ett företag som förekommer på svartlistor som äger båten Heavy Sea på 599 ton. En annan båt som Vidal misstänks ha intressen i är den ryska båten Muravyev Amurskiy på 1 146 ton som i så fall ägs via bolagen i USA eller av ett bolag vid namn Staplefields Investment SA i Panama som Vidal Armadores eventuellt äger. Sannolikt äger Vidal Armadores också ett annat bolag i Panama, Global Inter-Continental Services.

Det finns också flera kopplingar mellan en annan känd tjuvfiskare, J A Argibay Perez, och familjen Vidal.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Powered by Qumana

Series Navigation<< Juan A Argibay Perez – en ökänd tjuvfiskareSea Group SL >>
About these ads