Intressant om kollektivtrafik

Göteborgs-Posten hade idag en intressant artikel om att en av de två gatorna i Allén i Göteborg skulle kunna reserveras för kollektivtrafik i framtiden. Att den med biltrafik skulle ner i marken i en slags planskilda korsningar när den korsar Sprängkullsgatan (den som gjort illustrationen tror dock att Övre Husargatan går ända ner till Södra Allégatan), Aschebergsgatan, Avenyn och Södra Vägen.

Det hela är en intressant tanke som dock kräver att biltrafiken minskas avsevärt först. För annars kommer biltrafiken på Engelbrektsgatan i närheten öka enormt. Och Engelbrektsgatan går i motsats till Allén och Södra Allégatan/Parkgatan rakt igenom tätbebodda områden. Hela idén är dock en del av den stora framtidsdrömmen för kollektivtrafiken i Göteborg, K2020.

Min upfattning om K2020 är att målbilden inte har en möjlighet att uppnås med den typ av satsningar på busstrafik istället för spårvägsutbyggnad som finns i planeringen. K2020 är bra, men räcker helt enkelt inte.

I första hand måste alla förorter som inte har spårbunden kollektivtrafik, få detta. Dessa förorter är Backa, Kärra, Lillhagen, Tuve, Torslanda, Lövgärdet, Rannebergen, Gårdsten, Eriksbo och Askim och förmodligen några till.

Till Lillhagen och vidare till Säve finns det järnväg. Gör den dubbelspårig. Kör med duo-spårvagnar eller pendeltåg. Till Backa finns det reservad mark för spårväg som egentligen skulle byggt så 70-talet. Låt oss sätta igång och bygga den så snabbt som möjligt. Till Askim finns delvis spårvägsreservat och en gammal järnvägsbanvall. Använd dessa och bygg ut. Börja med dessa förorter. Det blir på så sätt en snabbare utbyggnad. Kortare planeringstid.

För det är bara med förbättrad kollektivtrafik vi kan få minskad biltrafik.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

Advertisements