Förstatliga personbilsindustrin och ställ om produktionen

Det är klart personbilsindustrin måste övertas av det offentliga. Förstatligas under arbetarkontroll helt enkelt. Men samtidigt är det naivt att tro att det räcker så. Det gör det inte. Bilismen som den ser ut idag är dödsdömd och vi måste verka för att den minskas och avvecklas. Framförallt måste sådana stora bensinslukande bilar som Volvo Personvagnar och Saab Automobil gjort, försvinna. Det betyder att det måste forskas om och utvecklas helt andra former av fordon på Volvo och Saab. Om det nu är fordon som ska byggas. Det kan handlar om sådant som spårbilar, elbilar, spårvagnar, järnvägsvagnar, lok, material till spårvagnar och järnvägar, vindkraftverk osv.

En sådan satsning i statligt ägda fabriker kan kombineras med en omfttande satsning på en rejäl utbyggnad av kollektivtrafiken i våra stora städer med nya järnvägslinjer, ny spårvagnslinjer, dubbelspår på enkelspåriga järnvägar osv. Dessutom, för att kollektivtrafiken ska bli så effektiv som möjligt måste städerna göras om. De måste förtätas, externa köpcentrum som kräver bil måste förbjudas och ett helt nytts sätt att planera våra städer måste tas fram. Genom en offensiv satsning från staten som inkluderar ett övertagande av personbilsindustrin är detta möjligt.

Intressant?
Bloggat: Röda Malmö, Peter Karlberg, Jinge, Mullvaden1, Mullvaden2,
Läs mer: ETC1, ETC2,
Borgarmedia: SVD1, SVD2, DN1, AB1, AB2, SDS1, SDS2, SDS3, SDS5, SVD3, SVD4, SVD5,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,


Upptäck mer från Svenssons Nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

11 svar på “Förstatliga personbilsindustrin och ställ om produktionen”

  1. Det är möjligt att det vore idé, men nu har recessionen gått så långt att omställningen borde ha varit klar för flera år sedan. Jag är rätt säker på att det är kört för Volvo/Saab ifall inte en asiatisk ägare tar över. Då handlar det om att rädda det som räddas kan, och som är värt att räddas. Det är bara personalen. Det får gärna kosta ett par års vidareutbildning/omskolning, det är en bra investering i så fall. Men att investera i bilar som drar 1,5 liter bensin/diesel per mil, nää…

  2. Jinge: Problemet är dne katatsof som det komemr att bli med en nedläggning. Jag tror i stort sett ingen nu levande svensk har ett ordentligt minne av hur det kan vara. Vissa undantag finns säkert, som min far, som minns hur han som liten fick tigga.

  3. Ifall nu bilindustrin är helt död och måste göra helt tvärt om och bygga andra transportmedel. Varför ska då staten gå in och rädda den? Är det inte bättre att låta den dö ut av sig själv och låta andra nya företag växa upp ur askorna?

  4. Volvo och Saab är idag alldeles för små för att klara av kostnaden för att själva ta fram nya bottenplattor till nya fordon, oavsett vad de kommer att drivas av. Annat var det fram till -70 talet.
    Så ett ägande av Svenska staten utan andra samarbetspartner är en våldsamt dyr affär för att rädda jobb.

    Mvh

Kommentarer är stängda.