Naiva dumheter om Saab

Tidningarna rapporterar som om Saab skulle ha några som helst möjligheter att överleva som eget företag. De möjligheterna finns inte vad jag kan se, det finns ingen realistisk plan. Det är lura folk och de anställda på Saab att hävda att överlevnadsmöjligheter finns med de ”planer” som nu presenteras.

Som bensinbilstillverkare existerar inga överlevnadsmöjligheter för Saab som jag ser det. För att företaget ska gå ihop krävs en tillverkning av 150 000 bilar (med rationaliseringar menar man att det kan räcka med 130 000 bilar). Man glömmer bort att Saab inte gått med vinst sen 1990-talet. Att företaget så länge GM ägt det inte klarat att gå med vinst. Företaget tillverkar dessutom bilar som dra mycket bensin och resurser. Sådana bilar har ingen framtid.

Företaget Saab Automobil är dödsdömt om man inte ställer om produktionen till exempelvis elbilar. Men det kommer ändå att innebära att flertalet anställda får gå, sett i det korta perspektivet. Men som tillverkare av stora dyra bensinbilar så har Saab ingen chans att överleva. Desutom ska man vara beroende av GM även i fortsättningen är det tänkt. Men GM kommer ju troligen att gå i konkurs. Hur tänker man där egentligen?

Jag tycker tidningar och naiva fackföreningar ska sluta lura Trollhätteborna. Saab har ingen chans att överleva i sin nuvarande form. Det är dumheter att tro det. Oavsett om det finns trovärdiga köpare eller inte.

I Frankrike vet arbetarna att man inte kan lita på kapitalisterna, aktieägarna och börsbolagen. Man måste ta kamp för sina jobb. Därför ockuperar man fabriker, tar direktörer som gisslan osv. När ska vi få se lite fananamma och lite kamp från svenska arbetare?

Intressant?
Bloggat: Jinge,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Advertisements
  • Patrik s

    Kära Anders tror du verkligen att GM ett av världens största företag skulle hålla lilla Saab under armarna i 20 år utan vinst? Knappast sanningen är att Saab gått med vinst ett antal år under 2000-talet. ”vinsten” har dock aldrig redovisats i Sverige utan bokförts på andra håll tex så får inte Saab betalt för billar sålda i USA och Kanada dessapengar går direkt till GM. Utöver det så utvecklas en hel del av GME¬¥s bilar i Trollhättan och vem får betala jo Saab och varför därför att det är förmånligt att förlora pengar i Sverige vinster tas ut där skatten är låg.

  • Anders_S

    Patrik: Så är det säkert, man har fört över medel till USA. Men det hjälper inte. Break-even är 150 00 bilar och hur många år har Saab tillverkat så många bilar?

  • Ond kapitalist

    Det finns så många olyckskorpar som uttalar sig om det omöjliga i Saab Automobiles fortsatta existens, och alla argumenten brukar vara olika variationer av:

    – Saab har ”aldrig” / ”inte på många år” / ”bara sällan” gått med vinst och kan därför inte gå med vinst i framtiden.

    – Saab tillverkar bilar som ”ingen vill ha” / ”är omoderna” / ”borde vara elbilar” / osv osv.

    Det första argumentet är mycket svårt för en som inte har detaljkoll på GM:s bolagsredovisning att uttala sig om.

    Det andra argumentet gäller i så fall i stort sett alla biltillverkare.

    Inget av dem säger alltså egentligen någonting speciellt om just Saab, men de låter bra i kvällspress och bloggar.

    Det största hotet har inte med något av ovanstående att göra. Det kommer av att GM under åren har åderlåttt företaget på både kapital och kompetens. Det Trollhättan som en gång hyste allt från konstruktion till tillverkning är svunnet. Ska Saab överleva idag blir det som varumärke i samarbete med andra, tanken på att återskapa det företag som en gång fanns i Trollhättan är inget annat än en nostalgitripp.

  • Ond kapitalist

    Glömde tillägga…

    Låt oss hoppas att vi det ”fananamma” vi får se i Sverige är entreprenörsanda och vilja att starta eget istället för att ockupera föråldrade storföretags fabriker och hoppas på att andra ska försörja en.

    Detta är vad som en gång skapade Saab och alla arbetstillfällen där. Glöm inte det.

  • Anders_S

    Ond kapitalist: På den tiden jag jobbade på Saab (1984-1991) gick företaget med vinst.

    Eftersom break-even för en biltillverkare av Saabs sort är 150 000 bilar kan i alla fall jag inte se förutsättningar för att företaget ska kunna ge vinst. Med annan tillverkning är det en annan sak. Så det faktum att man inte går med visnt säger en hel del om överlevnaden. Volvo Personvagnars chanser och möjligheter är alltså mycket större.

    Saab har heller aldrig varit resultatet av ”entreprenörsanda” utan resultatet av att en industri med synbara problem i framtiden (flyplanstillverkaren Saab) ville satsa på nåt annat för att komplettera produktsortimentet.

    Problemen med GM:s ägande håller jag med om.

  • TB

    Så gisslantagning är en politisk metod…nu går det väl ändå för långt.

  • Pingback: Minskande istäcke - jordens uppvärmning en realitet | Svensson()