Koenigsegg köper Saab för att rädda Koenigsegg

koenigsegg.jpgDet menar i alla fall en skribent på Affärsvärlden:

Koenigsegg är bara den skinande fronten; en liten tillverkare som säljer en bil i månaden och som aldrig gått med vinst.

Pengarna kommer i stället från Bård Eker och företaget Projectiondesign, som tillverkar videoprojektorer. Det är också Ekers pengar som har hållit liv i Koenigsegg.

Denna lilla tillverkare av supersportbilar för tio miljoner kronor stycket har en tuff marknad. För att bredda marknaden önskar Koenigsegg utveckla en billigare bil, ritad av Bård Eker. Men pengarna saknas. Och det är här som Saabs ingenjörer kommer in i bilden. Dessutom kan Saab få statligt stöd till att utveckla el- eller hybriddrift, en teknik som Koenigsegg vill bygga in i sina bilar.

En ”folkligare” sportbil från Koenigsegg skulle också kunna marknadsföras via Saabs återförsäljarnät.

Saab har inget att vinna på det hela menar han då investerarna det handlar om bara har pengar att driva Saab i mer än några veckor, än mindre har resurser för att förvandla Saab till en elbilstillverkare som en journalist i Veckans Affärer föreslår:

Att som bilföretag satsa på att utveckla elbilar är ungefär lika nydanande som att en tillverkare av tv-apparater ville utveckla platta bildskärmar för fem år sedan. Alla gör det. Men olika biltillverkare gör det på olika sätt. Och olika bilbyggarnationer har olika förutsättningar och även olika strategier att göra det på.

I Sverige tas nu mängder av initiativ för att få i gång elbilsanvändandet, inte minst från elindustrin. I Göteborg etablerar det ­lokala energibolaget ett tiotal laddningsstationer för elbilar. Mellan Sundsvall och Trondheim planeras för en grön motorväg med laddningsstationer efter vägen. McDonalds har invigt en laddningsstation på en av sina restauranger. Och så vidare.

”Jag är stor optimist när det gäller Saabs och Volvos möjligheter att bli stora inom el­bilar. Men det beror främst på att svenska företag är duktiga på att utveckla elektriska motorer i olika storlekar. Till exempel är ABB och Bombardier världsledande på driv­linor för eltåg. Det finns även intressant forskning kring batterier hos några svenska företag. Sedan har vi i Sverige redan en unik distribution av el tack vare alla motor­värmare som kan användas för att ladda bilar”, säger ABB Sveriges förre forskningschef professor Harry Frank, som i dag utreder den svenska bilindustrins förutsättningar inom elbilar för Vinnovas räkning.

Men ska det kunna bli ett elbilsföretag av Saab krävs det stora pengar. De pengarna har inte Bård Eker och Koenigsegg. De pengarna har inte deras ganska okända amerikanska kompanjoner heller. Resultatet är att företaget kommer att vara helt beroende av lån som staten garanterar och då förstår jag faktiskt inte varför inte staten lika gärna också kan äga företaget. Staten har i alla fall de resurser som krävs för att förvandla Saab till en elbilstillverkare i samarbete med svenska expertföretag på drivlinor för tåg och spårvagnar och svenska batteriforskare. För som det nu är kommer det att bli stora neddragningar i Trollhättan, ja i praktiken en nedläggning.

Intressant?
Bloggat: Röda Malmö, Norah4You,
Borgarmedia: AV1, 2, 3, 4, 5, VA1, 2, DN1, 2, 3, 4, SVD,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

6 svar på “Koenigsegg köper Saab för att rädda Koenigsegg”

  1. Saab har redan kommit ganska långt i sina tester av t.ex. hybridteknik, och elbilar ligger inte heller långt bort. Först och främst gäller det att rädda det som finns. Och självklart måste man skära ner på personal när man säljer för lite. Men lån är ju faktiskt lån, så det är ju inte riktigt sant att staten kommer att betala. Hjälpa till, ja, men inte ta kostnaderna på sikt. Saab måste helt enkelt vända försäljningssiffrorna uppåt. Och omöjligt är det inte. Elbil, eller framförallt småbil, skulle vara ett stort lyft.

Kommentarer är stängda.