Vilka ligger bakom Koenigseggaffären?

koenigsegg.jpgTill att börja med ska man kanske konstatera att det inte är den lilla biltillverkaren Koenigsegg som köper Saab, utan ett helt nybildat bolag, Koenigsegg Group, som ägs och styrs på följande sätt enligt de uppgifter som finns nu:

• 42,5 procent, Christian von Koenigsegg via hans bolag Alpraaz, Sverige.
• 23,5 procent, Koenigsegg Automotive, Sverige (varav
49 procent ägs av Eker Group).
• 22 procent, Mark Bishop, USA.
• 12 procent, Bård Eker via hans bolag Eker Group, Norge.

Styrelse enligt bolagsansökan: Augie K Fabela, USA (ordf), Christian von Koenigs­egg (vd), Mark Bishop och Bård Eker.

Augie K. Fabela verkar faktiskt vara den ende av de officiellt inblandade personerna som har mycket pengar. Han är känd som stor givare till olika politiska ändamål i USA, han var bland annat sponsor av presidentkandidaten John McCain. Han ska ha blivit rik genom att han deltagit i bildandet av ett ryskt mobiltelefonföretag, Vimpelcom (alternativ stavning Vympelcom). Detta bolag har dessutom en otvivelaktig norsk koppling då en av de största aktieägarna tycks vara norska Telenor med flera representanter i styrelsen för Vimpelcom. Så kanske är inte Bård Eker den enda norrmannen som är inblandad. Fabela är dock formellt inte någon aktieägare i det nya ägarbolaget för Saab. Inte officiellt och inte än kanske man ska säga. Det finns också fler kopplingar till Ryssland i denna affär än Fabela:

En av fyra i ledningen för Koenigsegg Group är Augie Fabela, han startade vad som nu är Rysslands näst största teleoperatör Vimpelcom och han anses vara den i kvartetten som har de största ekonomiska musklerna. Han är amerikan men tillbringar mycket stor del av sin tid i Ryssland där han alltså har stora ekonomiska intressen.

[…]

Som ytterligare ett litet exempel på integrering över nationsgränserna kommer beskedet att en tidigare Saab-man nu går in och blir styrelseordförande i ryska Gaz. Det är Bo Andersson som lämnade Saab 1989 och därefter arbetat sig upp till toppen i GM, han väntas formellt utses i slutet av juni. Bo Andersson arbetar nära tillsammans med Oleg Deripaska som är Rysslands kanske främsta industrimagnat.

Största ägare i Vimpelcom är ett ryskt jättebolag som heter Alfa Group Consortium, en företagsgrupp som kontrolleras av tre personer, Mikhail Fridman, German Khan och Alexei Kousmichoff. Och här snackar vi om personer i form av tre ryska oligarker som kontrollerar mycket kapital, i motsats till Bård Eker och Christian von Koenigsegg. De har bland annat varit anklagade för underliga affärer i Irak.

Enligt en del uppgifter ska Mark Alan Bishop var en av dem som tagit initiativet till köpet av Saab. I alla fall hävdar Christian von Koenigsegg det:

En av dem som tog initiativet att köpa Saab är den 53-årige amerikanen Mark Bi­shop. Detta enligt Christian von Koenigsegg själv. Bishop äger 22 procent av konsortiet Koenigsegg Group som bildades inför uppköpet.
Men Saab har stora skulder och lider av löpande förluster. Fler plånböcker än Bishops behövs .
– Norska staten nämns i vissa spekulationer, säger fordonsindustrianalytiker Matts Carlson.

För övrigt är det ju ganska klart att norska staten nämns i samband med affären. Norska staten har gott om pengar och de finns en koppling via Telenor till Augie Fabela. Mark Bishop däremot förfaller vara en person som inte har de tillgångar som behövs för att genomföra en sådan här affär. Det som framgår av olika uppgifter är att han tycks vara en lokal fastighetsspekulant från San Diego. Inte direkt en person som inger förtroende som ägare av en biltillverkare utan förmodligen en målvakt, en täckmantel för någon annan investerare (om det verkligen rör sig om en riktig affär och inte ett avancerat bedrägeri).

Bård Eker är ju mer känd än de inblandade amerikanerna, som racerbåtsförare, playboy och designer. Han är också halvålänning vilket uppmärksammas en hel del på det lilla öriket. Han verkar också var en bra och intressant designer, men knappast en trovärdig ägare av en stor bilfabrik. På samma sätt är Christian von Koenigsegg inte heller det. Men han verkar vara en trevlig människa som brinner för sitt bilintresse, men knappast för att driva företag. På nåt sätt känns det som om dessa två bara är nån slag täckmantel för andra investerare, som vi ännu inte vet vilka det är, men det skulle inte förvåna mig om det var några ryska oligarker. Såvida inte det hela bara handlar om ett stort svindleri riktat mot den svenska staten.

Intressant?
Bloggat: Jinge, Röda Malmö,
Borgarmedia: IDG, DN1, 2, SVD1, 2, 3, GP1, 2, 3, GT1, 2, 3, 4, 5, VA1, 2,
Läs även andra bloggares åsikter om , , Bilindustri, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Advertisements