Bra med trängselavgifter

Och det är väldigt bra att Göteborg ska få trängselavgifter och dessutom blir det förmodligen en central zon. Det är det alternativ som ger störst minskning av trafiken och mest pengar. Ett bra och vettigt alternativ.

Det näst bästa alternativet är avgifter för att korsa älven. Det är enkelt att genomföra då det kräver ett fåtal betalstationer, medan en inre ring kräver ett 30-tal. Jag kan tänk amig att man inför bägge två. Då blir det en större minskning av trafiken och dessutom behöver det inte byggas en ny tunnel för bilar, Marieholmstunneln, för den behövs då inte. Att ta betalt för biltrafik över älven är lätt att införa och kan göras snabbare än en inre ring, så man kan börja med detta och därefter införa den inre ringen.

Naturligtvis måste det hela kombineras med en utbyggnad av kollektivtrafiken, sålunda bör spårväg byggas till Backa och längs med norra älvstranden, Bräckelinjen bör återskapas och förlängas till Eriksberg. Till Volvo bör det ordnas pendeltåg på den befintliga järnvägen. Pnedeltågstrafiken bör förbättras med bytesstationer  vid Gamlestadstorg, Almedal och Brunnsbo (Tingstad). Pendeltågen på Bohusbanan bör stanna även i Lillhagen, Säve och Jörlanda. Istället för en ny biltunnel bör en ny kollektivtrafiktunnel byggas mellan Lindholmen och Stigberget. Osv.

Trängselavgifter och begränsningar av biltrafiken finns i en mängd städer jorden runt, New York har i princip alltid haft det. Vill man komma in till Manhattan med bil kostar det pengar att passera tunnlar och broar och har så gjort under mycket lång tid. När London införde det minskade trafiken med 20% och i Stockholm har det också lett till minskad trafik, även om det borgerliga styret tycks ha lite svårt att hantera pengarna. Minskningen har varit större än förväntat:

Trängselskatten har enligt samstämmiga rapporter minskat biltrafiken över ”tullsnittet” med 18–20 procent. Det betyder mindre köer i trafiken, även om den som sitter i sin bil upplever att det ofta är väldigt trångt.

– Minskningen av trafiken har blivit lite större än vi räknade med och det är intressant att minskningen på omkring 20 procent uppnåddes redan efter ett par månader av försöket 2006. Sedan har minskningen legat på en stadig nivå, förklarar Jonas Eliasson, trafikprofessor på KTH och den expert som mest intensivt följt trängselskatten.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Advertisements