En utbyggnad av kollektivtrafiken i Sverige i form av mer tågtrafik och mer tunnelbana är en nödvändighet för att koldioxidutsläppen och bilismen som är ansvarig för en stor del av dessa, ska minska. Men en utbyggand av järnväg och tunnelbanor kräver att de sköts ordentligt. Privata vinstintressen ska inte innebära att det fungerar dåligt så som det är idag. Utan gemensamt ägande och demokratisk kontroll måste garanteras så att effektivitet och tillgänglighet kan maximeras utan att man sneglar på kortsiktiga och snabba profiter.
Intressant?
Borgarmedia: SVD1, 2, 3, 4, 5, 6, DN1, 2, 3, GP1, 2, 3,
Läs även andra bloggares åsikter om Tågtrafik, Privatisering, Vinstintressenter, Tunnelbana, Kaos, Kollektivtrafik, Miljö, Klimathotet, Samhälle, Politik
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
Håller helt med. Men det räcker inte med morötter…. Bilismen utanför glesbygd måste snart fasas ut helt, med undantag av vissa varutransporter. Frågan är hur detta ska ske. Kraftiga biltullar slår väldigt olyckligt mot mindre bemedlade. Enbart. Vilket kan göra att vanligt folk blir mer negativa till miljöåtgärder. Inte bra. Allmänt bilstopp innanför tätortsgränser ?
Sen är flyget ett växande problem. Det är hög tid att lyfta fram problemen med detta och prata alternativ. Som jag ser det måste inrikesflyget bort snarast och ersättas med offensivt utbyggt snabbtåg. Och tyvärr… resor till värmen får kanske bara sträcka sej så långt ett snabbtåg når t/r under semestern. I framtiden bör vi kunna nå Medelhavet på en dag om tågtekniken håller vad den lovar, kanske Indien på tre dagar ? Hög tid att tänka och satsa nytt.
Det är märkligt hur en 1800-talsliberal som Johan Gripenstedt kunde begripa att järnvägar är infrastruktur som bör vara offentlig medan dagens liberaler inte begriper det.
Vi bevittnar antagligen en borgarklass i förfall som inte längre vill bygga upp något utan nöjer sig med att plundra.
Snabbtåg är en absolut nödvändighet. Fler och mer spår, fler och bättre rustade tåg är likaså en nödvändighet. Vi måste få ett stopp på regeringens ensidiga satsande på biltrafik och motorvägsbyggen. Jag tror att vi måste återinföra det statliga monopolet på järnvägstrafik och återinföra CV (SJ:s Centralverkstäder) och dessutom se till att allting ryms under en organisation igen. SJ skall vara ETT företag för optimal effektivitet och kundvänlighet. Man måste kunna åka resor från A till B till C till D på en biljett och inte behöva lösa flera biljetter för en enda resa. Flygets problematik är precis som föregående skribent påpekar också något att ta itu med och inrikesresor bör avvecklas genom så hård beskattning att lönsamhet är uteslutet. Den arbetslöshet som skapas fyller man med lätthet igen genom att anställa dessa människor inom SJ istället. Fler än någonsin åker tåg, och fler lär det bli om flyget avvecklas. Lönsamhet kommer därför inte utgöra något problem. Den kommer att vara garanterad. Priserna måste dock ner på tågbiljetter. Marknadskrafterna måste helt enkelt bort ifrån järnvägen och tågtrafiken. Konkurrensen får inte önskad effekt utan enbart högre priser, mer problem och mer missnöjda kunder.
Bygg tunnelbana i Göteborg så att vi slipper ta hänsyn till vädret
Torberg: jag tror inte att det kan ske. Inte ens i Norge som trots allt har en fungerande glesbygdspolitik tror man på det. Bilen är en förutsättning för att landsbygden ska kunna leva, men den måste givetvis användas på rätt sätt och med rätt bränsle.
Sorry, Torberg, läste din post för snabbt. Vi håller visst med varann:)
@Hög tid att tänka och satsa nytt.
Då är det dags att satsa på ny flygteknik som redan finns färdigutvecklad men ingen vill satsa på den. Med RAMJET-motorer skulle man kunna resa till Australien tur och retur på under 3 timmar.