Dubbelspår på hamnbanan – en självklarhet

Att bygga dubbelspår på hamnbanan genom de centrala delarna av Hisingen i Göteborg och till hamnarna och Volvo väster ser jag som en självklar och mycket vettig investering. Att det ska byggas ända till Volvo och kanske ändå längre, till Torslandakrysset och Amhult är för att det möjliggöra pendeltåg från Torslanda och Volvo in till Göteborgs centrum och vidare. Samtidigt behöver naturligtvis den enkelspåriga bron över älven i Marieholm bli dubbelspårig.

På sikt behöver dock godstågen som går på hamnbananflyttas bort från centrala Hisingen och en ny hamnbana byggas från nånstans i Säve över Volvo till hamnen. Dubbeslpårig, elektrisk och med möjlighet till pendeltåg också förstås. För att en sån utbyggnad ska vara möjlig behöver förstås Bohusbanan också bli dubbelspårig upp till Säve i alla fall.

Även en vidare utbyggnad av Bergslagsbanan norr om Trollhättan och Öxnered till dubbelspår är naturligtvis väsentlig och viktig.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , ,

Advertisements