Brott bakom tågolycka?

Den allvarliga tågolyckan i Stenungsund som innebar att två 18-åriga unga kvinnor dödades misstänks nu kunna bero på ett fel i signalsystemet som gjort att signalen som varnar för tåg satt igång försent. Olyckan är därför polisnamäld och brottet som misstänks är i så fall vållande till annans död (lite vid sidan av, det innebär att dödsfallen hamnar i en svenska mordstatistiken som två anmälda fall av våldsam död, de bidrar därmed till överrapporteringen av mord om det visar sig inte vara nåt brott).

För att det ska kunna bli ett vållandebrott krävs att det är fel på signalanläggningen och dessutom att Trafikverket kände till felet. Det verkar osannolikt att det verkligen skulle bli åtal om detta. Däremot kan man kanske mycket väl hitta nåt fel på signalanläggningen och i så fall så får man ju en misstanke om att ävend enna olycka kan ha orsakats av vinstjakt och bristande kontroll och underhåll. som i sin tur leder till bristande trafiksäkerhetsarbete. Vilket ju faktiskt i fallet med tågolyckan i Kimstad är den mest sannolika anledningen.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Advertisements
  • Pj

    För info så rapporterade vi redan sommaren 2009 om samma signalproblem som nämnts i media idag (se tex GP.se), på samma övergång.

    När vi gick över rälsen, då ringde larmet och i samma sekund ser man tåget rusande mot sig i hög hastighet, inte många meter bort. Det handlade då om några sekunder innan tåget susade förbi, vi hann bara några meter bort. (och ja, vi var särskilt försiktiga att gå över då vi gick med barnvagn.)

    Tåget KAN inte hinna bromsan, sikten är för dålig. Katastrofalt om samma problem ligger bakom olyckan. Polisen är för övrigt meddelad att vi anmälde signalproblemet redan för ett år sedan.

    • Anders_S

      PJ: Om tåget kommer norrifrån blir det som du säger om signalen startar för sent. Men kommer det söderifrån som denna gång är sikten längre och dessutom finns en övergång tidigare där det finns bommar och ljud också.