SJ trafikerar idag sträckan Göteborg- Köpenhamn med både X2000-tåg och så kallade IC-tåg, dvs lokdragna vagntåg. Trafiken går via Markaryd och Hässleholm istället för via Ängelholm och Helsingborg som DSB First kör. Emellertid har SJ brist på X2000-enheter sen länge och den svåra tågolyckan vid Kimstad i Östergötland nyligen har förvärrat läget ytterligare.
Därför har nu SJ beslutat dra in X2000-tågen mellan Göteborg och Köpenhamn och ersätta dem med IC-tåg. Dessa är emellertid långsammare och troligen leder detta till att stoppen i Falkenberg och Varberg dras in. Det är också så att SJ inte har så många IC-tåg som klarar det danska strömförsörjningssystemet. Därför dras också två turer in. Så istället för 14 turer (6 X2000 och 8 IC) blir det nu istället 12 IC-turer per dag.
Det hela innebär yttterligare en försämring av den redan usla trafiken mellan Göteborg och Köpenhamn. SJ använder visserligen tåg av bra kvalitet, men DSB First använder tåg som är byggda för pendeltrafik till fjärrtrafik. De är inte så komfortabla och toaletterna går ofta sönder. Ganska trist helt enkelt.
Men det som är värst är naturligtvis tiden det tar. Att åka tåg till Köpenhamn tar längre tid än att åka den 20 mil längre sträckan till Stockholm. Det är ju faktiskt helt bisarrt. Efetrsom jag numer åker oftare till Köpenhamn än till Stockholm så ser jag fram emot när tunneln under Malmö är klar, när Hallandsåstunneln är klar och när dubbelspår finns även förbi Varberg och hela vägen mellan Hallandsåsen och Helsingborg.
Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om SJ, DSB First, X2000, IC-tåg, Tågtrafik, Järnväg, Hallandsåstunneln, Köpenhamn, Göteborg, Kollektivtrafik, Samhälle
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.