Ja till trängselavgift – tveksam till Västlänken

Del 5 av 12 i serien Pendeltåg i Göteborg

Jag är för trängselavgift. Det är bra för miljön, det minskar bilismen, det är fördelningspolitiskt bra om pengarna används till kollektivtrafik (anledningen är att de flesta fattiga redan idag åker kollektivt, endast cirka 30% av låginkomstfamiljerna i Göteborg har bil medan cirka 70% av höginkomstfamiljerna har det).

Däremot är jag mycket tveksam till Västlänken som är mycket dyr att bygga. Precis samma fördelar skulle kunna uppnås på billigare sätt. Genomgående tåg, ökad kapacitet i järnvägssystemet i centrala Göteborg osv. Detta genom att anlägg en ny stor station i Gamlestaden, vid Gamlestadstorget, där byten mellan spårvagn, buss och tåg lätt kan ske. Kompletterad med en station i Almedal och en i Tingstad/Brunnsbo skulle allt man uppnår med Västlänken kunna uppnås på ett billigare sätt.

I det läget skulle man kanske också kunna ta bort avgiften på Älvsborgsbron. Men om trängselavgiften också ska användas till att finansiera en ny biltunnel (Marieholmstunneln) och inte bara förbättringar av kollektivtrafiken så får nog även avgiften på Älvsborgsbron vara kvar. Den positiva fördelningspolitiska profilen minskar också kraftigt om pengar från trängselavgiften används för satsningar på bilism.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Series Navigation<< Det finns bättre alternativ än VästlänkenRena lögner från GP om Västlänken och Liseberg >>
Advertisements
  • lennart1523

    Håller med dig i mycket. Tycker också att trängselskatten kan vara bra om det man investerar i ger en bra effekt som alla upplever som positiv. Sedan har jag en annan lite mer bildåreaktig inställning till bilen eftersom jag är uppvuxen på landet där bilen är det enda färdsätt som ger mindre bemedlade frihet att bo vart de vill och ta de jobb som finns. Alltså man skall inte motivera fördyrningar och begränsningar av bilismen med att man bygger kollektivtrafik för fattiga. Det är min värld tvärtom, unga som inte har råd att skaffa körkort har minskat sin attraktionskraft på arbetsmarknaden, familjer som inte har råd med ens en gammal begagnad bil har inte möjlighet att styra sina liv på samma sätt som den mer med pengar har. De hänvisas till platser med bra kollektivtrafik men med dålig infrastruktur i övrigt. Ett skoningslöst bekämpande av bilismen påskyndar segregationen enligt min mening.
    Det finns mycket av stadsromantik i Göteborg där vissa högljudda grupper vill göra centrala göteborg till en idylliskt elitsamhälle. Allt som är prestigefullt skall tryckas in så centralt som möjligt och baksidan, exempelvis biltrafiken, skall användas som mjölkko för att betala. Det handlar inte bara om trängselskatt utan också om allt ökande pavgifter…

    • Bilen är en fantasiskt färdmedel. Tar dig från dörr till och ger en stor frihet. Jag har aldrig haft möjlighet att testa det dock. Har inget körkort, får inte ta körkort då jag är epileptiker.

      Idylliskt elitsamhälle i centrala Göteborg verkar inte sannolikt. Överklass och övre medelklass är inte tillräckligt många helt enkelt. En stor del av de stadsdelar som de bor i ligger dessutom utanför tullarna.

      • mauritshjerpe

        Jag har körkort och äger en bil som jag gärna kör – de gånger jag verkligen behöver det och det är inte alls så ofta som de flesta gör gällande. Jag vill hävda att det körs alldeles för mycket bil i och kring Göteborg.

        En länk:

        http://www.facebook.com/JaTillTrangselavgiftIGoteborg

  • Pingback: Borgartidningarnas kampanj mot trängselavgiften | Svensson()

  • Pingback: Rena lögner från GP om Västlänken och Liseberg | Svensson()

  • Pingback: Västlänken och alternativen | Svensson()