Ny bok av Bernt Hermele på Leopard förlag om familjen Bonnier.
Bonniers imperium innefattar 175 olika varumärken som omsätter över 30 miljarder kronor årligen. Enorma framgångar kantar den medieskygga ättens väg fram till dagens närmast kungliga framtoning. Men under de senaste fem åren har Bonniers hamnat i sin värsta ekonomiska kris på över 30 år. För de misslyckade affärerna och ledningens oförmåga att navigera i dagens digitala medielandskap har de anställda fått betala priset i form av massuppsägningar.
Firman. Bonnier – Sveriges mäktigaste mediesläkt är ett personligt hållet reportage som inte väjer för kontroversiella frågor som utomäktenskapliga barn, arvstvister eller familjekonflikter. Här får vi möta de mest inflytelserika aktieägarna, dessutom ges en inblick i det okända maktbolaget, där framtiden för 10 000 anställda bestäms.
Släkten som i snart 200 år har tjänat pengar på att granska makten har svårt att acceptera att förstoringsglaset vänds mot dem själva. Nu bryts den överdrivna tystnad som omger Bonniers, inte för att privatpersonerna är särskilt intressanta, utan för att deras makt är det.
Bernt Hermele har jobbat som journalist i 35 år, mestadels inom Bonniersfären, och var tidigare chefredaktör för Veckans affärer. Hermele debuterade som författare med den uppmärksammade boken Guldsot. Berättelsen om Röda Korset-bedragaren Johan af Donner (2011).
Svensson/Leopard förlag
Läs mer: RT, Resumé1, 2, 3, DM, AB, DO,
Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om Bernt Hermele, Leopard förlag, Bonniers, Mediesläkt, Mediemakt, Kultur, Böcker, Media, Ekonomi, Bonnier, Samhälle
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.