Korruptionshärvan i Bombardier

En rysk medborgare som är anställd på en chefsposition i Bombardier Sverige häktades den 10 mars vid Stockholms tingsrätt, misstänkt för grovt givande av muta. Utredningen bedrivs vid Korruptionsgruppen på Nationella operativa avdelningen, Noa. Flera anställda hos Bombardier är dock misstänkta för inblandning i korruptionshärvan.

Korruptionsgruppen är en nationell resurs med funktionsansvar för mutbrott. Gruppen utreder de brott som ankommer på Riksenheten mot korruption, RMK, vid Åklagarmyndigheten. Gruppen består av utredare och ekonomer. Vid behov tas det in stöd från annan verksamhet som it-forensik, analys, administration samt underrättelse.

– Det som kännetecknar ärendetypen är stora informationsmängder, att brotten är svårbevisade och att de ofta har internationella kopplingar, säger Niclas Carlsson, gruppchef nationella korruptionsgruppen på Noa.

Flera anställda vid Bombardier misstänks ha varit i maskopi med företrädare för den azerbajdzjanska järnvägsmyndigheten i syfte att anpassa villkoren vid en upphandling efter Bombardiers önskemål. Trots att Bombardier låg på femte plats prismässigt så vann de upphandlingen 2013 då konkurrenter som hade bättre pris diskvalificerades av järnvägsmyndigheten i Azerbajdzjan. Bevisen, i form av e-postmeddelanden, säkrades i oktober 2016 vid en husrannsakan hos Bombardier i Sverige.

Mutmisstanken består i att de myndighetspersoner i Azerbajdzjan som samarbetade med Bombardier fått belöningar för att ha gynnat Bombardier i upphandlingen. Dessutom har en myndighetsanställds privata företag,Trans-Signal-Rabita, blivit en avtalspartner som fått vara med att lämna anbudet i ett konsortium tillsammans med Bombardier. Detta azerbajdzjanska bolag fick därigenom uppdrag värda minst 56 miljoner amerikanska dollar.

Trans-Signal-Rabita tycks vara ett företag som inte existerar och den adress som uppges till bolaget leder till en lägenhet i ett nedgånget hyresområde i Baku där det inte finns ett spår av företaget. Detta icke-existerande företag har fått 375 miljoner för att dra fiberkabel. Den man som uppges vara ägare till bolaget bor i ett skjul i en fattig by 20 mil väster om Baku. Han säger att han inget vet om företaget.

Bombardier i Sverige fakturerar utrustning för signalsystem via brevlådeföretaget Multiserv Overseas, till Bombardier i Azerbajdzjan. Enligt Uppdrag Granskning visar två kontrakt att Multiserv, lågt räknat, lägger på 450 procent eller 570 miljoner kronor på utrustning som skeppas direkt från Stockholm till den azeriska huvudstaden Baku.

Bombardier känner till vad Multiserv gör men ändå går Bombardier med på upplägget. verksamhet ändå känd. I ett internt mejl hos Bombardier står det att Multiserv används ”för att slussa pengar från den offentliga sektorn till privatpersoners fickor” men ändå menade Bombardiers talesperson Barbara Grimm att det var ett helt legitimt företag. Hon hänvisade då till Multiservs kontor i Londons finansdistrikt. Ett kontor som inte finns. Där finns bara en brevlåda till företaget.

Det mesta tyder på att nästan en miljard kronor – 570 miljoner via Multiserv och 375 miljoner via Trans-Signal-Rabita – har hamnat i azeriska politikers och tjänstemäns fickor. Bombardiers ledning har avböjt intervjuer i media.

VD i Bombardier Transportation Sweden AB som bolaget formellt heter är Thore Sekkenes, vice VD är Fredrik Nordström. Förutom Sekkenes är Björn Åke Wennberg (bosatt utanför EES), Peter Cedervall, Hedvig Carolina Lönn, Annika Svanström, Bart Jules Frans Vantorre (bosatt utanför EES) styrelseledamöter tillsammans med två arbetstagarrepresentanter och två suppleanter. Bolaget har nästan 2 000 anställda och är den gamla spårfordonsverksamhet som fanns i ASEA/ABB plus delar av Ericssons tidigare verksamhet i Stockholm som tillverkat och utvecklat signalsystem i 130 år. Ägare till det svenska företaget är det kanadensiska företaget Bombardier som totalt har 66 000 anställda.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , ,

Advertisements