De senast köpta spårvagnarna i Göteborg, av italiensk tillverkning, är av undermålig kvalitet. När nu Göteborg beställt nya spårvagnar har ordern gått till Bombardier och kvaliteten på dessa spårvagnar är med all säkerhet bättre. Det är beprövade vagnar av en välrenommerad tillverkare.
De senaste veckorna har en omfattande korruptionshärva avslöjats inom Bombardier med kopplingar till regeringen och regeringstjänstemän i Azerbajdzjan. Härvan har ingenting med spårvagnsordern från Göteborg att göra och berör inte samma människor och kanske inte ens samma bolag i Bombardier-koncernen. Det är inte troligt att härvan kommer att påverka köpet av spårvagnar till Göteborg.
GP och GT spekulerar i att spårvagnsinköpet skulle kunna hävas med hänsyn till korruptionshärvan. Det är oseriös journalistik för det kommer knappast att ske. Media fabulerar och hetsar helt i onödan. Usel journalistik är vad det handlar om. Mårten Ignell som är projektledare för upphandlingen på Göteborgs Spårvägar är för feg för att säga detta och svamlar om att de ska diskutera frågan om det blir en fällande dom. De diskuterar säkerligen redan nu och de kommer med stor sannolikhet att så småningom besluta att de går vidare med inköpet då korruptionsskandalen i Bombardier kring signalsystem inte på något sätt berör spårvagnsupphandlingen.
Om det mot förmodan skulle bli så att köpet av nya spårvagnar från Bombardier annullerades så skulle det vara olyckligt. Då kanske det återigen skulle göras en beställning av spårvagnar av tvivelaktig kvalitet.
Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om Kollektivtrafik, Korruption, Muthärva, Bombardier, GP, GT, Mårten Ignell, Spårvagnar, Nya spårvagnar, Ekonomi, Göteborg, Journalistik, Media, Samhälle, Politik
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.