Preemraff vill bygga om sitt raffinaderi i Lysekil (de ska bygga om det i Göteborg också men om det pratas det inte). Raffinaderiet i Lysekil ska istället för att producera fartygsdiesel (bunkerolja) producera lättare bränslen. Efterfrågan på fartygsdiesel beräknas nämligen minska rejält och den som används måste i framtiden vara lågsvavlig. Deras investering har som jag förstår det inte det primära syftet att rensa fartygsdiesel från svavel som Värmby skriver utan istället är syftet att producera andra produkter där efterfrågan kommer att stå sig. Redan idag är Preemraff den viktigaste producenten av lågsvavlig fartygsdiesel i Europa. Svavlet som avskiljs säljs som råvara till kemisk industri för produktion av svavelsyra som i sin tur är en viktig råvara för mängder av industriprocesser.
Investeringen i Lysekil är end el av en större omställning av världens fartygsflotta. Nämligen att fartygen allt mer drivs av LNG (flytande naturgas) och LBG (flytande biogas). Efterfrågan på fartygsdiesel kommer därför att minska allt snabbare. Något som innebär att utsläppen av svavel, kväveoxider och giftiga partiklar (däribland cancerogena partiklar) minskar med 90-100%. Utsläppen av koldioxid från fartygstrafiken minskar med uppemot 40-50%. Det är alltså en viktig miljöförbättring när fartygen slutar använda smutsig fartygsdiesel (bunkerolja) och istället använder LNG och LBG. LNG och LBG är kemiskt samma sak, metan, men LNG hämtas från marken och LBG hämtas från föruttnelseprocesser i biogasanläggningar.
En del av de nya produkterna från Preemraff är renare diesel, annat är produkter som blir vanlig bensin eller råvaror till petrokemisk industri. En viktig sak som Värmby lyfter fram är också att Preemraff redan idag är miljö- och klimatvänligare än andra raffinaderier i Europa:
Utsläppen från Preems två raffinaderier på Västkusten av koldioxid, kväveoxider och svaveldioxider är 20, 70 respektive 90 procent lägre per producerad enhet än motsvarande medelraffinaderi i Europa. Även på vattensidan har Preem betydligt lägre utsläpp än övriga 89 raffinaderier i Europa.
Det är också uppenbart att Preemraffs satsning inte måste innebära att utsläppen av växthusgaser i Europa inte ökar utan de kan förbli på samma nivå som tidigare. Detta om det system med utlsäppsrätter som finns används på rätt sätt. I ett kapitalistiskt samhälle är det dock inte helt säkert att så kommer att ske.
Men på fartygssidan innebär Preemraffs utbyggnad en anpassning till en omställning till mycket renare bränsle i form av LNG och LBG. Dessutom produceras lågsvavlig diesel. Totalt sett kommer satsningen därför att leda till minskade utsläpp av miljöfarliga ämnen och växthusgaser. Det är alltså en bra och vettig utbyggnad.
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.