Avveckling av fossila bränslen kan börja i det lilla

Att avveckla användningen av fossila bränslen kan inte göra i ett slag och de går kanske inte heller att avveckla överallt. På samma sätt gäller detta även för utvinning av fossila råvaror. Med redan nu skulle en hel del kunna göras. Förbud mot användning av fossila bränslen för energiproduktion och i nya fritidsfordon skulle kunna införas direkt.

När det gäller energiproduktion liksom när det gäller drift av större fartyg kan till en början ett undantag för naturgas göras. För stora fartyg finns idag inget alternativ till förbränningsmotorer.

När det gäller fritidsfordon kan all nyregistrering av mopedbilar, A-traktorer och EPA-traktorer med förbränningsmotorer förbjudas. Dessutom kan all användning av tvåtaktsmotorer i nya verktyg och fordon förbjudas. Försäljningen av fritidsbåtar med bensinmotorer och dieselmotorer kan förbjudas såväl som all nyförsäljning av motorer som använder fossila bränslen.

Därefter kan användningen av fossildrivna motorer successivt förbjudas. Först användningen tvåtaktsmotorer, sen förbud att använda alla typer av fossildrivna motorer i fritidsbåtar (inkl. vattenskotrar), mopeder, motorcyklar, bilar, färjor, bussar, lastbilar osv.

Vätgas, elektrobränslen och bioolja

Det finns redan idag möjlighet att ersätta fossilmotorer i alla typer av fordon med elmotorer och batterier. Batteritillverkning kräver gruvbrytning. Sverige har stora tillgångar av det metaller som behövs för en ökad elektrifiering av samhället. Brytning av dessa tillgångar måste tillåtas. Med tiden kan också batterierna ersättas med bränsleceller men det är egentligen bara aktuellt när det finns stor tillgång till fossilfri vätgas.

En bränslecell har en anodsida och en katodsida som separeras med ett membran. Membranet tillåter bara protoner att passera. På anodsidan delar en katalysator upp väteatomerna i protoner och elektroner. Elektronerna kan inte passera membranet utan leds till en extern krets där de genererar elektricitet. Protonerna passerar genom membranet. På katodsidan förenas elektronerna och protonerna samt ansluter till syrgas (O2) från luften. Reaktionen ger vatten (H2O). En bränslecell producerar cirka 0,7 volt. För att få en högre spänning kombineras många separata bränsleceller i en ”stack”. Den kemiska totalreaktionen i en bränslecell skrivs: 2H2 + O2 ?2 H2O

För de fall där förbränningsmotorer även i fortsättningen behöver användas (stora fartyg, tillverkning av plaster och andra kemikalier) får så småningom så kallade elektrobränslen användas. Framställningen av dessa kräver vätgas. Elektrobränslen kan också tillverkas genom användning av så kallad bioolja. Även det kräver dock vätgas. Fossilfri tillverkning av vätgas kräver en massa el. Det gör förstås också elbilar. Idag tillverkas dock i stort sett all vätgas av fossila råvaror.

Tillverkning av elektrobränslen

Produktion av bioolja


Upptäck mer från Svenssons Nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.