Skola + Värnplikt = Enar Sverige

Det finns i dagsläget, i den politiska debatten, en del kontroverser kring muslimska, kristna och allmänt privata skolor. Och principiellt anser jag att vi bör återföra all skola, vård och omsorg till den (statliga) offentliga demokratiska sektorn – för mer (in)direktdemokratisk folklig kontroll. Och för att allas rätt till likvärdig utbildning, sjukhusbehandling och äldreomsorg ska garanteras.

Vad gäller skolan handlar det om att alla ska gå på likvärdiga och på alla plan blandade skolor, som återspeglar befolknings-sammansättningen. Och som binder samman elever med olika ursprung i en svensk-medborgerlig gemenskap.

På liknande ”blandsätt” som i skolan bör det vara under värnpliktsåret. Vilka båda bör präglas av samhällsidealet ”Gör din plikt – kräv din rätt”. Och en plikt är att aktivt bekämpa rasismen mellan boende i Sverige. En rätt(ighet) är att alltid behandlas lika som svensk – oavsett dina rötter, tro, hårsort eller hudfärg.

Skolan och Värnplikten spelade en stor roll för att ena det svenska samhället, för att börja skapa en känsla av att vi hör samman, och solidariskt bör hjälpa varandra. Därtill kom som ett allt viktigare tredje samhällsbyggande ben – den svenska fackligt-politiska arbetarrörelsen, med sina socialistiska klassideal.

Jag själv blev i lumpen värnpliktige skyttesoldaten ”1127 Norebrink” vid l12 i Eksjö på det då kalla småländska höglandet: Och där ”svensk-integrerades” vi samman på den gemensamma luckan, sovsalen, och under väpnade strider i skogen: arbetare, bönder, tjänstemän, företagare tillsammans.

Invandrare och kvinnor

Nu kan vi använda samma metod för att integrera gamla och nya svenskar. Liksom män och kvinnor. Värnplikten – militär som social – blir en rivstart in i lärdom om ”svenskhet”, svenska vanor och traditioner, samt svensk samhällsanda. Och vidare en intensiv-introduktion i de värderingar som ligger bakom de svenska nationella lagarna (lagar som demokratiskt kan ändras, men tills dess gäller för alla i Sverige).

På lång sikt måste vi blanda ”fattiga” och ”rika” bostadsområden via nybyggen och rivningar, så att alla elever kan gå i skolor som är såväl nära som bra.

Om vi lyckas blanda värnpliktssoldater och skolelever på ett sätt som återspeglar det samlade mångfacetterade folket i Sverige: Så kommer den unga påverkbara åldern, plus den intensiva samvaron och samarbetet, att snabbintegrera dessa ungdomar.

Och det från båda håll! Svenskar lär av invandrare. Invandrare lär av svenskar. Som alltid suger svenskheten åt sig av utländsk och invandrad kultur, och tvärtom. Bara att skolan och värnplikten väl skött gör det så mycket snabbare och djupare. Gammsvenskar och nysvenskar sammansvetsas till nygamla ihopblandade ”samsvenskar” (mitt ord).

Bussning mellan utsatta nysvenska skolor och välfungerande gammsvenska skolor kan ibland bli nödvändigt för att bryta (bostads)segregation mellan sociala klasser, ”etniciteter”, nationaliteter, religioner, kulturer, generationer som vi tanklöst har låtit växa fram (jämför med bussningen i USA för att blanda svarta och vita elever).

Vidare behövs färre elever i – och starkare styrning av högkvalificerade lärare till – de problematiska skolorna, via bland annat högre löner. Samt mer kringpersonal som kuratorer, sjuksköterskor, mobbingexperter och allmänt mer vuxennärvaro och läxhjälp i korridorerna.

Alla ska få arbeta

Vad gäller det senast nämnda läxexemplet borde det kunna genomföras via frivillighjälp från föräldrar på fritiden, via pensionärer ”with a mission”, via vapenfri tjänst i stället för ”lumpen” (värnplikten), samt med hjälp från arbetslösa, diverse praktikanter, skoltrötta gymnasieelever, och olika slags bidragstagare.

Eller varför inte via en slags plikt till regelbunden värnpliktsrepetition (repmånad) som hjälp i skolan? Omväxlade, hälsosamt och rutinbrytande – som jag och många med mig upplevde repmånadstältandet ute i buskarna (med en plunta i bakfickan).

Alla som kan ska arbeta i Sverige. Och ha rätt till ett arbete – om inte ett privat så ett garanterat offentligt. Det bör vara en mänsklig rättighet att ha ett arbete, och därmed vara en del av en arbetsgemenskap och samhällsgemenskap. Även pensionärer som kan och vill bör ha rätt till arbete i olika grad och med olika krav.

Det är inget nytt i allt detta, men det gäller att trycka på. Och självklart ska alla göra värnplikten eller en motsvarande social insats för samhället – under ett år. Varför inte direkt efter gymnasiet? En allmän värnplikt är också ett konkret folkligt skydd för demokratin = folkstyret.

Hans Norebrink

Läs mer om värnplikt

Liked it? Take a second to support Hans Norebrink on Patreon!
Become a patron at Patreon!