I debatten om våra nya svenskar dyker det ganska ofta upp åsikten att ”invandrarna måste anpassa sig till våra svenska värderingar”. Men vad är det?
Jag tror att en ofta egentligen menar internationella humanistiska demokratiska värderingar – byggda på tanken om alla människors lika värde. Och det är inga speciellt svenska värderingar.
Tvärtom dyker tankar som liknar ”lika värde” upp över hela världen, och under hela den mänskliga historien. Hos stenålderns jägare-samlare. Bland upproriska bönder i forna imperier. I buddhismen-kristendomen-islam.
I antikens Grekland och Rom. Under upplysningen och i tanken på mänskliga rättigheter. Under franska revolutionen. Bland liberalismen och socialismens idéer. I kampen mot slaveriet och rasismen. För kvinnans jämställdhet och (jäm)lika rättigheter.
I kampen för modern demokrati (en person, en röst), och för folkens kollektiva rätt till etniskt och nationellt självbestämmande. I tanken på individens självförverkligande, svaga gruppers och barns rättigheter, i homosexuellas likaberättigande.
Homosexuella rättigheter
I den sekulära demokratiska staten där religion är en frivillig privatsak, ingen religion gynnas, alla individer kan fritt välja religion, och politik hålls skild från tro. När det gäller rätten till fria partnerval och sexuell frihet. I rätten till ickevåld i äktenskapet och gentemot barnen. I rätten för alla att i skolan få objektiv information om alla religioner och politiska ideologier (och i rätten till skolning för alla).
När det gäller rätten till att bilda partier, i yttranderätt, i religionsfrihet, i pressfrihet, i rättssäkerhet, i demonstrationsfrihet – kort sagt i alla individers jämlika och fria rätt att vara med och ha åsikter om hur landet ska styras – lokalt, regionalt, nationellt. Samt i rätten till en grundläggande ekonomisk välfärdsnivå som gör det möjligt att i praktiken utöva rätten att vara en välinformerad och aktiv medborgare,
Slutligen i rätten att kämpa för ett djupdemokratiskt samhälle (eller emot) där demokratin utvidgas till ekonomi, bostadsområde och arbetsplatser – alltså verklig socialism.
Dela och bestämma
Men den ultrademokratiska socialistiska tanken lever vidare. Lika värde är jämlikt värde. Varför då inte i konsekvensens namn ha jämlik ekonomi? Jämlikhet i makt och resurser. ”Alla ska vara med och dela och bestämma”, som Rivar-Bohm säger i proletärförfattaren Folke Fridells bok ”Död mans hand”. Så enkelt kan socialismen mål att utvidga demokratin och allas lika värde formuleras. I Sverige och i hela världen.
Det vi kallar rätten till lika värde är alltså återigen ingen specifikt svensk värdering. Den dyker upp överallt i världen, och i alla tider. I Sverige tog kampen för lika människovärde många hundra år, och uppvisar fortfarande brister.
Arabiska våren
I hela världen befinner sig kampen för lika värde, demokrati, och mänskliga rättigheter på olika nivåer. Den arabiska vårens kamp för demokrati slogs ner, och samma öde hotar den iranska revolutionen. Diktaturen i Ryssland har hårdnat och Putin kränker Ukrainas demokrati och nationella existens. I hela världen minskar idag antalet demokratier, och rasistisk högerextremism hotar överallt alla människors lika människovärde.
Det är ju heller inte alltid så enkelt att en enig diktatorisk elit hotar ett enat demokratiskt folk. Århundraden av anti-demokratiskt styre och elitär ideologisk påverkan har också gjort att många vanliga människor har eller har haft reaktionära anti-demokratiska åsikter. Precis som många svenskar hade förr.
Och som ett dramatiskt ökande antal sd-sympatiserande svenska arbetare har idag. Även på Sahlgrenska sjukhuset där jag har jobbat i trettio år och hört allt fler främlingskritiska kommentarer på senare år (men då gäller det sällan de skötsamma invandrarna på jobbet, mer de misskötsamma på stan).
Vidare ökar antalet antisemitiska rashatande tyskar i vår egen europeiska tid – fascismen besegrades ju så sent som 1945, och vaknar nu till liv igen. Demokratin naggas i kanten i Polen, Ungern, och i Italien – där en direkt arvtagare till fascisten Mussolini kommit till makten.
Och nu kanske demokratin också försvagas i Sverige med sverigedemokraternas radikala populistiska högernationalism i allians med borgerlighetens (nyliberala) konservatism. Otäckt påminnande om Hitlers trettiotalsallians med tysk borgerlighet…
Men åter till huvudfrågan: När vi talar om invandrares anpassning till ”svenska” värderingar handlar det alltså egentligen och i hög grad om deras anpassning till universella humanitära demokratiska värderingar.
Anpassning till demokrati
Och där råkar Sverige av olika historiska orsaker just nu ha kommit längre i demokrati än till exempel Mellanöstern, som också plågas av islamism och konfliktskapande konstlade nationsgränser påtvingade av västerländska koloniala imperialistmakter.
Vart vill jag då komma med mitt resonemang? Jo, att såväl en del svenskar som alltför många andra folk har reaktionära anti-demokratiska åsikter de har uppfostrats med eller lagt sig till med själva.
Så jag påpekar igen den viktiga insikten: att vi i svenska lagar, värderingar, regler och traditioner har globala, progressiva, demokratiska, humanitära grundtankar om allas lika värde har inget med svenskhet att göra. Det är därför inte heller så att vi påtvingar invandrare svenska värderingar.
Vi kräver däremot av såväl nya som gamla svenskar anpassning till demokratins likvärdighets-värderingar som de formuleras i skolan, i lagar, i regler, i relationer mellan medborgare.
Progressivt, inte svenskt
Då är det för alla självklart fullständigt fel med tvångsgifte, religiösa skolor, islamism, fascism, omskärelse, tvångsslöja, barnaga, passivt medborgarskap, kvinnoförtryck, ofrihet för tonårsflickor, hedersbrott, klanvälde, sexuell ofrihet, islamofobi, homofobi, främlingsfientlighet, diskriminering, svenska och invandrar-ghetton, religiösa symboler på jobbet (där ska man vara professionell) och rasism av allehanda slag.
Att rensa bort dessa fläckar i demokratin bör samhället och medborgarna samfällt och konsekvent arbeta för. Där ska vi ”påtvinga” noll tolerans, Inga mesiga relativiserande ursäkter och bortförklaringar. En demokrati bör kräva demokratiskt sinnelag av sina medborgare (men utan tvång).
Detta gäller för alla i Sverige. Och att påpeka att nya svenskar kanske har med sig färre demokratiska värderingar än gamla svenskar är inte rasism, utan en nödvändig verklighetsbeskrivning som behövs för att effektivt kunna bekämpa anti-demokratiska tankemönster.
Därför ska många såväl nya som gamla svenskars reaktionära demokratifientliga åsikter och handlingar bestämt och kompromisslöst bekämpas. Och grundvärderingen om allas lika värde lika bestämt och kompromisslöst hävdas i skola, lagar och samhälle.
Hans Norebrink, vårdarbetare, initiativtagare till det prisade integrationsarbetet ”Jämfalda” på Sahlgrenska sjukhuset (jämlikhet och mångfald, och ”falda” är kjol på spanska). Jämfalda gav invandrarkvinnor en första praktik på transport, i städet och köket. Många gick senare vidare till vårdjobb och vårdutbildning. Jämfalda sköttes helt av en grupp transportarbetare & patient-transportörer & vaktmästare & vårdarbetare (olika namn på samma vårdens arbetare).
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.