Allt vanligare med batterilager/energilager

Batterilager har blivit allt vanligare som ett sätt att lagra energi. Batterilager har en lång rad användningsområden och kan vara allt från väldigt små till väldigt stora. De är väldigt bra komplement till vindkraft och solenergi samt nödvändiga för klimatomställningen.

Små batterilager kan installeras i en villa i samband med installation av solceller för att öka det egna användandet av solel och minska belastningen på elnätet vid laddning av elbilar. Dessutom kan elbilsbatterierna i sin tur användas som batterilager för att öka egenanvändningen och dessutom utjämna belastningen på elnätet.

Stora batterilager kan användas för frekvensreglering, att upprätthålla spänningen i nätet, dödnätsstart, laststyrning för att jämna ut belastningen på elnätet, för att kapa effekttoppar och som reservkraft. Förekomsten av stora batterilager ökar snabbt i Sverige för närvarande. De blir också allt större.

Existerande batterilager

Några existerande batterilager som byggts är:

  • I Umeå elnät finns sedan 2016 ett Litium-Titan batteri (LTO) på 380kW/ 118 kWh installerat i anslutning till en bussladdare för elbussar med syfte att minska påverkan på elnätet under laddning.
  • Vid vattenkraftverket Forshuvud installerade Fortum ett batterilager med 5 MW/6,2MWh kapacitet 2019 med syfte att jämna ut frekvensen från vattenkraftverket och kunna behålla den turbintyp som används.
  • Vattenfall byggde under 2020 ett elnätsintegrerat litium-jonbatteri på 5 MW/20 MWh som ska bidra till att lösa kapacitetsbristen i Uppsala samt kunna användas för frekvensreglering. Batterilagret är också ett forskningsprojekt.
  • Jämtkraft AB installerade ett batteri på 1 MW i Granboforsens vattenkraftverk år 2021.
Planerade batterilager
Ingrid Capacity

Men ännu större batterilager är på gång. Det nystartade bolaget Ingrid Capacity AB tänker bygga ett batterilager i Karlshamn på 70 MW. Effekten motsvarar behovet i en stad med cirka 100 000 invånare. Planen är att det ska vara i drift år 2024. Sedan tidigare är det också klart att Ingrid Capacity ska bygga ett pilotlager i Karlshamn på 3 MW av återvunna bilbatterier i samarbete med företaget Batteryloop, som till viss del kan stärka det lokala elnätet.

Ingrid Capacity har dessutom startat en utbyggnad av batterilager i Eskilstuna, Falkenberg, Gävle, Sala, Varberg och Vimmerby. Lagren ska få en sammanlagd effekt på 89 MW.  Lagrens sammanlagda energimängd är drygt 100 MWh. Under de följande nio månaderna planerar de dessutom att starta byggen av ytterligare ett stort antal batterilager med en kapacitet om ytterligare 300 MW. Det innebär att företaget innan 2024 års slut kommer att ha 400 MW i drift, främst i elområdena SE3 och SE4. Det motsvarar lite mer än en fjärdedel av Sveriges största kärnreaktor, Oskarshamn 3, eller 100 moderna vindkraftsturbiner när de producerar på full effekt.

Anläggningarna kan även användas för att minska behovet av investeringar i kablar och luftledningar, genom att konsumtionstoppar kapas lokalt och regionalt. Dessutom skapar energilagren en buffert mot extrempriser på spotmarknaden. Ingrid Capacitys satsningar beräknas därigenom innebära sänkta driftskostnader på flera miljarder kronor om året för Svenska kraftnät. Det vill säga för staten. Detta samtidigt som de bidrar till att sänka slutkundernas elkostnader. Huvudägare i Ingrid Capacity är Engelbrekt Utveckling, Springbacka och Neptunia Invest.

Engelbrekt Utveckling AB som är ett fastighetsbolag ägs i huvudsak av Henrik Jussi-Pekka, Anders Lönnqvist och Bob Erixon. Springbacka AB kontrolleras av Niklas Möller och Neptunia Invest AB är ett dotterbolag til Brofund Group AB (äger 50,3%) som ägs av Johan och Mikael Karlsson.

Axpo

I Landskrona ska det också byggas ett stort batterilager med en kapacitet på 20 MW/20 MWh. Projekt har tidigare letts av RES som är en global aktör inom förnybar energi samt den storskaliga batteriutvecklaren SCR. Det hela som går under namnet Elektra har dock tagits över av Axpo Group. Det är ett schweiziskt elbolag som har flera kantoner i nordöstra Schweiz som ägare. Batterilagret i Landskrona ska även det vara färdigt 2024.

RES och SCR

RES och Scandinavian Capacity Reserver SCR har dock ett projekt på gång i Alingsås med ett batterilager på 20 MW. RES är världens största oberoende aktör inom förnybar energi aktiva inom land- och havsbaserad vindkraft, solenergi, energilagring, grön vätgas samt transmission och distribution.

SCR grundades våren 2021 av Carl Hagert, Fredrik Bodecker och Thomas Wiklund med målsättningen att bli Nordens ledande aktör inom utveckling av storskaliga batterilösningar. De är fortfarande ägare. SCRs vision är att etablera mer än 250 MW av storskaliga energilagringsprojekt i form av batterier i Sverige.

Helios Energy

Dessutom finns det planer på ett batterilager i Grevie i Båstads kommun. Både Ingrid Capacity AB och Helios Nordic Energy AB för diskussioner med kommunen. Helios Nordic Energy AB är ett företag som projekterar och utveckarl vindkraftsparker och batterilager. Delägare i företaget är bland annat norska Magnora ASA vars största ägare är det stora energiföretaget Hafslund AS som ägs av Oslo kommun.

Andra företag

I Grums har Ellevio Energy Solutions (EES) byggt ett annat stor batterilager på 10 MW/11,9 MWh som tagits i drift under 2023.

Stockholms Exergi AB har som plan att ett bygga 100 MW batterilager i Stockholm tillsammans med Polar Capacity AB. En 20 MW-anläggning i Haninge ska stå klar i år. Polar Capacity är en del av infrastrukturföretaget Polar Structure AB. Huvudägare i detta bolag är Wilija Invest AB som ägs av Tobias Emanuelsson.

Läs mer: