IF Metall har utlyst en strejk på Tesla för att få till stånd ett kollektivavtal. Problemet med detta är att ingen som arbetar på Tesla, eller i alla fall nästan ingen, faktiskt strejkar. Många är troligen inte ens med i facket. Därför är det egentligen inte fråga om en strejk utan snarare frågan om en blockad där en massa andra fackföreningar gjort gemensam sak med IF Metall. Transporter, reparationer, paket med mera blockeras så att Teslas produktion och försäljning i Sverige ska bli lidande.
En strejk behöver ingen uppmärksamhet för att lyckas. Jag har strejkat 20 gånger under min tid som verkstadsarbetare och underhållspersonal. De flesta gånger har det handlat om vilda strejker, dvs strejker utan officiellt stöd från fackföreningen. Det flesta ägde rum när jag arbetade på Saab. Inom några timmar skulle monteringen av växellådor stoppa och inom nån dag monteringen av bilar i Trollhättan. De flesta av strejkerna blev mycket korta. Företaget gav sig mycket snabbt. Vi fick inte alltid igenom exakt vad vi ville, men vi fick alltid nåt.
Hade personalen på Tesla faktiskt strejkat hade inga nya Tesla-bilar kunnat levereras och ingen Teslabil reparerats nån stans. Men det gör personalen inte. Och en blockad kan behöva ett omfattande stöd i samhället för att sluta med vinst. Därvidlag har Klaudia Lagozinski i ETC rätt men hon tror också att en strejk behöver uppmärksamhet. Det är fel och jag tror att hon kanske inte riktigt kopplat skillnaden på en strejk och en blockad.
Läs mer:
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.