På svenska arbetsplatser dog 65 personer under 2023. Det är det högsta antalet dödliga arbetsplatsolyckor på 15 år. Orsakerna till detta är mycket lätta att förstå. Byggmarknaden har avreglerats så att det idag kan finnas upp till en sju-åtta led med underleverantörer. Det gör att ingen har nån koll på vilka som arbetar på arbetsplatsen och vilka som inte gör det. Arbetsmiljön blir lidande och vem om har arbetsmiljöansvaret känner nästan ingen på arbetsplatsen.
Underentreprenörer med svartanställda och underbetalda arbetare förekommer flitigt. Den tyopen av arbetsgivare tar inget ansvar för nånting alls. Istället använder de gängkriminella för att hota och utpressa de arbetare som kräver att får ut sin lön, att få vit lön såväl som de so kräver bättre arbetsmiljö och bättre arbetstider i enlighet med den lagstiftning som finns.
Regeringen har samtidigt lagt ner fler myndigheter som arbetat med forskning om och förbättringar av arbetsmiljön. Även vad det gäller trafiksäkerheten har avregleringar och oklara ansvarsförhållanden lett till en farligare arbetsmiljö för chaufförer.
Sammantaget har dessa förändringar lett till att antalet dödsfall på arbetsplatserna ökat.
Bland arbetsplatsolyckorna finns flera mord. De inträffade när personerna arbetade och därför räknas de som arbetsolyckor.
I statistiken förekommer också många trafikolyckor. I huvudsak handlar det om personer som arbetade som lastbilsförare, bussförare och liknande. En del av dessa olyckor skedde dock på väg till och från arbetet. Sådana olyckor räknas också som arbetsplatsolyckor.
En olycka inträffade på ett svenskt företag i ett annat land. Vad gäller flera av olyckorna i Sverige handlade det om anställda i utländska företag som hade verksamhet i Sverige.
Dödsfall på arbetet under 2023
Januari
9 januari. En person klämdes till döds under en vältande lastbil.
15 januari Skåne. En 29-årig arbetsledare klämdes ihjäl under en vältande grävmaskin.
19 januari Västra Götaland. En 65-årig lastbilschaufför dog när han kolliderade med en annan lastbil.
Februari
10 februari Västra Götaland. En 20-årig byggnadsarbetare dog i en frontalkrock med en lastbil.
17 februari Kumla. Arbetsgivaren hör hemma i Örebro. En 40-årig busschaufför dog när hans buss kolliderade med en personbil.
21 februari Norrbotten. En 24-årig soldat dog när han drogs med i en lavin.
21 februari Västra Götaland. En 64-årig isolerare klämdes ihjäl mellan en pelarlift och ett rör.
Mars
02 mars. En person föll från en byggnadsställning och dog.
07 mars. Två lastbilschaufförer kolliderade, en av dem dog.
15 mars. En linjemontör dog efter kontakt med el.
17 mars Värmland. En 31-årig växlare dog i en klämskada i samband med växlingsarbete vid järnvägen.
24 mars. En 26-årig taxichaufför hittades mördad i en skog utanför Enköping. Han hade kört till platsen med taxametern på så det räknas som en arbetsplatsolycka. Fem tonåringar dömdes i tingsrätten.
April
10 april Kronoberg. En 55-årig lastbilschaufför dog när han kolliderade med en personbil.
13 april Västra Götaland. En lastbilscahufför dog när hans lastbil störtade ner från en viadukt.
20 april Dalarna. En 46-årig undersköterska inom äldreomsorgen dog när hon blev påkörd av ett tåg.
20 april Östergötland. En 51-årig grävmaskinförare dog när hans grävmaskin välte.
24 april Norrbotten. En 35-årig bageriarbetare dog när han klämdes under en container som föll från en lastbil.
30 april Örebro. En 48-årig maskinoperatör inom pappersindustrin dog efter att ha hittats medvetslös i en trappa.
Maj
04 maj. En 70-årig potatisodlare dog när han klämdes fast i en lantbruksmaskin.
13 maj Stockholm. En militär anställd på ett brittiskt krigsfartyg hittades död i en bostad i Solna.
30 maj Norrbotten. En 51-årig vägarbetare dog efter att ha fallit i vattnet från en bro.
Juni
12 juni Stockholm. En 42-årig förskollärare drunknade.
13 juni. En 33-årig managementkonsult från Stockholm dog när han krockade med en lastbil i Saudiarabien.
20 juni Ängelholm/Stockholm. En 42-årig kabelmaskinoperatör och en 38-årig maskinoperatör dog av syrebrist när de städade en tank i en industrilokal.
20 juni Västra Götaland. En 36-årig snickare dog när han kördes på av ett tåg.
Juli
09 juli. En 38-årig lantbrukare klämdes till döds i en balpress.
11 juli Östergötland. En 36-årig strålskyddstekniker dog när han klämdes under en container.
20 juli Stockholm. En 53-årig driftstekniker dog när han fick en transformator över sig.
25 juli Jönköping. En målare dog efter ett fall från en byggställning.
29 juli. En person på ett HVB-hem hittas misstänkt mördad.
Augusti
01 augusti En person på ett LSS-boende föll ur en buss och dog.
07 augusti Västra Götaland. En 14-åring som arbetade som lantarbetare klämdes ihjäl under en mindre hjullastare som välte.
15 augusti Västernorrland. En 63-årig grävmaskinist dog när han fick ett elskåp över sig.
17 augusti Blekinge. En 21-årig soldat dog när han blev påkörd av en lastbil.
18 augusti Kronoberg. En 55-årig hjullastarchaufför klämdes till döds i en spånpress.
18 augusti. En person på ett HVB-hem hittades död. Troligen mördad.
19 augusti Södermanland. En 65-årig lantbrukare klämdes till döds av en lastmaskin.
September
07 september Uppsala. En 58-årig personlig assistent sköts till döds i sitt eget hem. Den mördade kvinnan var mamma till en gängledare och misstänks ha mördats inom ramen för en gängkonflikt. Hon arbetade som personlig assistent och var i tjänst och därför räknas det som en arbetsplatsolycka.
07 september Skåne. En 63-årig montör dog efter ett fall från en byggnadsställning.
11 september Dalarna: En 59-årig miljöarbetare dog när han kolliderade med ett stillastående arbetsfordon.
21 september Stockholm. En 57-årig teatertekniker dog när han föll från en scenbalkong.
22 september Västra Götaland. En 22-årig lastbilschaufför dog när han slant och högg sig själv med en kniv.
26 september Västra Götaland. En 47-årig rörmontör dog när han klämdes mellan ett rör och en containervägg.
Oktober
11 oktober Västerbotten. En 43-årig företagsrådgivare dog när han krockade med en älg.
12 oktober Örebro. En 32-årig ekonomiansvarig dog när hon träffades av en skyltstolpe som blev påkörd av en bil.
16 oktober Västra Götaland. 24-årig lantarbetare dog när han fick en ensilagebal över sig.
27 oktober Jämtland. En 20-årig lastbilschaufför dog när hon krockade med ett tåg.
November
04 november Västerbotten. En man i 25-årsåldern dog efter en explosion på ett företag för batteritillverkning.
13 november Norrbotten. En 19-årig maskinförare dog efter att hon körts på av en dumper i en gruva.
21 november Västerbotten. En 77-årig lastare dog efter ett fall från en hjullastare.
22 november Skåne. En 63-årig lastbilschaufför dog i en kollision mellan två lastbilar.
23 november Örebro. En man dog efter att ha klämts fast under ett träd.
27 november Västra Götaland. En 38-årig lastbilsförare dog när han blev påkörd av en lastmaskin.
28 november Stockholm. En 50-årig projektledare dog efter en halkolycka. Han halkade på en isfläck.
December
11 december Stockholm. Fem män dog när en hiss rasade från hög höjd vid en byggarbetsplats.
14 december Västerbotten. En man i 60-årsåldern dog när han träffades av ett fallande gaffelstativ.
15 december Västernorrland. En ung man dog när en grävmaskin gick genom isen på en myr.
17 december. En lastbilschaufför voltade ner i diket och dog.
19 december Västra Götaland. En 59-årig servicetekniker hittades avliden.
21-december Västerås. En man i 35-årsåldern dog när han föll från ett lagertak i ett industriområde.
29-december Vårberg, Stockholm. En man avled i en hissolycka.
I statistiken saknas dock flera olyckor som drabbat anställda i utländska företag. I november dog en lastbilschaufför på Stallbackabron i Trollhättan. Och i juli dog en 35-årig kvinna vid en olycka med en hjullastaer i Kristianstad.
Läs mer:
- Paradigmskiftet: Antalet dödade arbetare har fördubblats
- Fler dödade i arbetsplatsolyckor än i gängmord
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
För att använda denna statistik krävs en del insatser. Statistikens absoluta årsvisa tal duger inte särskilt långt och kan knappast utgöra grunden för några mer långtgående slutsatser. Statistiken är behäftad med tre huvudproblem.
Det första är att den utgår från en arbetsmiljörättslig grund vilket får en del märkliga konsekvenser. Då t.ex. lärare på en skola eller vårdare på ett HVB-hem rättsligt sett ses som ansvariga anses olyckor drabbande elever och intagna på HVB-hem som arbetsolyckor. Det samma gäller en intern i ett fängelse, i 2022 års statistik tas intern påträffad död på sitt rum såsom en arbetsplatsolycka.
För det andra blandas ”äpplen och päron”, d.v.s. olyckor som uppenbart är en konsekvens av arbetet, t.ex. klämskador och olyckor som inträffar under arbetstid, ofta trafikolyckor, som inte nödvändigtvis är relaterade till arbetets utförande. Det blir på något sätt helt absurt att inom ramen för samma statistik hantera en managementkonsult som krockar med en lastbil i Saudiarabien och hissolyckan i Sundbyberg. Även att inrymma mord i statistiken förefaller mig tveksamt, ett mord är ingen olycka.
För det tredje är inte statistiken normerad utifrån antalet sysselsatta i den bransch där olyckan skett. Précis som mordfrekvens, där antalet mord per 100 000 invånare är ett vedertaget mått, borde frekvensen dödsolyckor anges utifrån antalet döda per 100 000 sysselsatt i branschen.
Om statistiken bearbetas utifrån ovanstående faktorer erhålls siffror som kan ligga till grund för någon form av slutsatser. Sedan ska vi komma ihåg att vi talar om mycket små tal med 64 personer döda i en mängd av 5.2 miljoner sysselsatta vilket är 0,001 procent. Det säger sig självt att det, i ett rent statistiskt perspektiv, är mycket vanskligt att dra slutsatser utifrån utfall på 10-tal när hela gruppen består av miljontal.
Inte så att dödsolyckor i samband med arbete på något sätt är acceptabla men utifrån ett statistisk perspektiv är nog ändå storheten antal arbetsplatsolyckor att föredra då mer signifikanta slutsatser kan dras då materialet är avsevärt mer omfattande.