Lågt förtroende för sociala medier bland svenskar

Svenskar har ett mycket lågt förtroende för sociala medier. En undersökning gjord av Medieakademin visar att svenskarnas förtroende för sociala medier är mycket lägre än förtroendet för traditionella medier.

Mest förtroende har svenskarna för Google och Youtube som ju ägs av samma företag, Alphabet Inc. Mn det är ändå een låg förtroendesiffra. Förtroendet är betydligt sämre för Flashback, Instagram, Facebook, X (Twitter) och TikTok. Lite intressant är det att Flashback som driv av ett litet svenskt företag åtnjuter lika stort förtroende som Instagram som ägs av storföretaget Meta som också äger Facebook.

Förtroende för sociala medier

Medan förtroendet för Google ligger på 27%, Youtube på 12%, Flashback och Instagram 7%, Facebook 5%, X (Twitter) 4% och för TikTok på endast 2% är förtroendet för SVT hela 63%, DN 46% och SVD 42%. TV 4, Aftonbladet och Expressen ligger med förtroendesiffror på 32%, 20% respektive 16% på ungefär samma nivå som Google och Youtube. Dock har förtroendet för de två kvällstidningarna ökat sen 2013 medan förtroendet för exempelvis Facebook minskat under samma tid.

Uppenbart har svenskarna mycket lågt förtroende för sociala medier.  Nästan lika lågt förtroende har svenskarna för politiker.

Läs mer:

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!