Vänstern måste skapa och bygga upp sina egna mediekanaler

Vänstern måste skapa och bygga upp sina egna mediekanaler. Den svenska vänstern kan inte nå ut via högermedia. De kommer aldrig att skriva ett gott ord om vänstern. När extremhögern befann sig i en liknande situation skapade de en massa alternativa mediekanaler som de själva har kontroll över. Vänstern och Vänsterpartiet måste göra på samma sätt:

Eller det här med att man har en taktik som går ut på att ”nå ut” via det borgerliga medieetablissemanget och således försöker anpassa sin politik i förhoppning om att de borgerliga tidningarna ska börja skriva snälla saker om dem?

Har de inte någon gång de senaste 14 åren sneglat lite på Sverigedemokraternas närmast osannolika framgångar och klurat ut att de till stor del beror på att de satsat på en egen mediesfär som öppet utmanar mainstream, sätter sin egna agenda och aldrig ”tar avstånd”? Att framgången ligger i att de inte skyr för utan tvärtom odlar sitt utanförskap gentemot etablissemanget?

Alternativa medier som utmanar etablissemanget är en global trend – den hänger ihop med det här vi kallar internet ni vet – och det är uppenbart för alla människor som inte är födda igår att denna utveckling lett till att hela det gamla medieetablissemanget idag är sönderruttnat, döende och sedan längre fullkomligt irrelevant.

Och nu pågår det också, sent omsider, en debatt inom vänstern där nytänkande kring medier, strategi angående sociala medier och annat faktiskt börjat föras och även lett till lite intressanta frön.* Detta tycks dock Vänsterpartiet ha missat. Kanske glömde de anlitade mediestrategerna bort att tala om det för ledningen?

Vad Vänsterpartiet kan göra

Rent konkret betyder detta för Vänsterpartiets del att de ska fokusera på de vänstermedier som finns. Som ETC, Internationalen, Flamman, Arbetaren, Magasinet Konkret, Parabol, Verbal Media, Kamratdataföreningen Konstellationen, Spejset och Aggregatet med mera.

Detta genom att bland annat pumpa in pengar (det behövs inte mycket några tiotusen till var och en skulle göra stor skillnad). De ska skriva och tillhandahålla pressmeddelanden och material som kan publiceras rakt av av vänstermedierna och spridas vidare på en massa olika sociala plattformar. Fokus bör ligga på material vänstertidningar lätt kan använda och inte på sådant V-ledningen tror att högertidningar kan tänkas gilla.

Materialet måste vara lätt och enkelt att hitta samt ladda ner från Vänsterpartiets hemsida. När partiledningen vill låt sig intervjuas ska de låt det sker i de större vänstertidningarna vilket idag är ETC och Flamman. Men i vissa frågor kan mindre tidningar ibland vara bättre (fackliga frågor i Arbetaren, mediekritik i Konkret, internationella frågor i Internationalen, mer djupgående analyser i Parabol osv). Vill de vara med i rörlig media eller poddar finns det en mängd att välja på. Verbal Media, Fokus (Flamman), Apans anatomi och Internationalen med mera.

Idag är det hopplöst svårt att hitta användbart material på Vänsterpartiets hemsida och i princip inget som partiet gör är producerat med en tanke på att det ska kunna användas direkt eller med mycket små modifieringar i vänsterpressen. Inte ens en sådan enkel sak som fria bilder på olika partiarrangemang och partisymboler är lätt att hitta idag. Och när det gäller bilder på partiföreträdare finns det enbart för några få. Och det duger inte att lägga ut material på Facebbok vilket Vänsterpartiet till stor del verkar göra. Det är omöjligt att hitta material där.

Läs mer:

Upptäck mer från Svenssons Nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

4 svar på “Vänstern måste skapa och bygga upp sina egna mediekanaler”

  1. Den svenska vänstern kan inte nåt ut via högermedia. De kommer aldrig att skriva
    ett gott ord om vänstern. När extremhögern befann sig i en liknande situation
    skapade de en massa alternativa mediekanaler som de själva har kontroll över.

Kommentarer är stängda.