Kommunanställda utsätts för påverkansförsök av kriminella

Otillåten påverkanKommunanställda utsätts för påverkansförsök av kriminella. Politker utsätts för påverkansförsök från högerextremister. Påverkansförsök från kriminella och extremistiska grupperingar är ett allvarligt problem som kan vara svårt att komma åt rättsligt. Detta påstår Brå i en rapport som jag tycker är dåligt skriven och mycket oklar.

Den handlar om det som Brå kallar otillåten påverkan. Kommunanställda och kommunpolitiker är enligt rapporten sårbara eftersom påverkarna ofta är nära. Stödet och skyddet mot otillåten påverkan är enligt Brå inte heller så utvecklat på den lokala nivån.

Otillåten påverkan

Otillåten påverkan kan vara trakasserier, hot, våld, skadegörelse, otillbörliga erbjudanden (såsom muta) eller otillbörliga relationer (såsom vänskapskorruption). Problemet i rapporten är att den bygger på personliga.intervjuer vilket betyder att även namnisamlingar, demonstrationer, blockader. ockupationer, uppvaktningar och en del andra helt legitima handlingar av en del av de intervjuade uppges vara otillåten påverkan. Något som kan styra och påverka rapportens slutsatser. Då sådana handlingar framförallt utförs av vämsterpersoner blri resultatet att vänstern anklagas för otillåten påverkan utan att det saknar fog. Det är helt enkelt inte sant.

För att skapa ett begrepp som ger möjlighet att felaktigt peka ut vänstern för otillåten påverkan slänger sig rapporten med begreppt kollektivt skrämselkapital. Det betyder att Brå:s rapport mycket väl kan inkludera strejker eller hot om strejker bland det somd enaser är otillåten påverkan. För hot om strejk bygger defintivt på kollektivt skrämselkapital. Med en sådan definition av otillåten påverkan blir rapporten meningslös och missriktad.

Kriminella och högerextremister

Genom exempelvis trakasserier och hot försöker personer inom kriminella grupperingar påverka kommunanställda. Särskilt utsatta verksamheter är individ- och familjeomsorgen inom socialtjänsten samt anställda som arbetar relationsbyggande med barn och unga i utsatta områden. Högerextremister försöker istället påverka politiker till att fatta andra beslut, lämna ut information eller att inte driva vissa politiska frågor. Detta sker framförallt under valår och är annars sällsynt.

– Även om påverkansförsök från de här aktörerna handlar om relativt få händelser totalt sett, är det ett reellt problem på vissa platser och för vissa verksamheter. Vi ser att det är lättare för påverkarna att komma fysiskt nära och skapa obehag på den kommunala nivån. Det ökar risken för att kriminella och extremistiska grupperingar ska få inflytande i verksamheten, vilket kan få stora konsekvenser för individen, organisationen och samhället, säger Anna Horgby, projektledare, Brå.

När det gäller förtroendevalda handlar det huvudsakligen om ideologiskt motiverade påverkansförsök från högerextrema (islamistiska och fascistiska) grupperingar.

Otydlighet

Påverkansförsök från kriminella och extremistiska grupperingar är ofta subtila och inte tydligt olagliga påstår Brås rapport också. Det vilket gör att mycket behöver kunna hanteras av den egna verksamheten. Det är därför viktigt att stärka motståndskraften inom kommuner och partier för att förebygga problemet. Dessa formuleringar möjliggör en otydlighet och att helt legtitima protester kan ses som otillåten påverkan.

– Kommuner behöver rusta sina verksamheter och arbeta förebyggande för att kunna stå emot otillåten påverkan. För att stötta i det arbetet har Brå tagit fram en handbok som innehåller konkreta verktyg och strategier för att förebygga och hantera påverkansförsök, säger Lisa Pedersen, utredare, Brå.

Brå har i sin undersökning inför rapporten inte heller hittat ett enda försök till otillåten påverkan från vänsterextremister:

Vår undersökning har inte identifierat några påverkansförsök från vänsterextremister,

Ändå resonerar de i hela rapporten som om vänsterfolk skulle agera på samma sätt som högerextremister (Islamister och fascister). Det sprider alltså en uppenbar lögn nöär de jämställer vänsterfolk med högerextremister i dessa sammanhang. Överallt där det i rapporten strå extremister borde det alltså i själva verket ståt högerextremister.

Högerextremister och kriminella

Det är högerextremister och kriminella som ägnar sig åt trakasserier, hot, våld, skadegörelse, otillbörliga erbjudanden (såsom muta) eller otillbörliga relationer (såsom vänskapskorruption). Vänstern ägnar sig uppenbarligen inte åt sånt och rapporten borde ha uttryckt sig klarare på denna punkt. Som det nu är så är den delvis vilseledande och felaktig.

Som rapporten nu ärr skriven ser jag den som ett försök att förskjuta gränsen för vad som ska anses vara otillåten påverkan så att fullt demokratiska metoder ska fövandlas till brottslighet, Detta genom att införa nya begrepp, att fleaktigt jämställa vänsterorganisationer och högerextremister. Rapporten blir så en del i högerns kampani för att kriminalisera helt legitima politiska protester.

Läs mer:


Upptäck mer från Svenssons Nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Kommentera gärna med hjälp av ett Mastodonkonto

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.