Hamnarbetarförbundet har varslat om strejk. 89 % av fackföreningens medlemmar röstade ja till att ge förbundsstyrelsen mandat att varsla om stridsåtgärder för att sätta tryck i kollektivavtalsförhandlingarna med Sveriges Hamnar.
Samtidigt som det blir strejk sätts också arbetsuppgifterna i blockad. Det innebär i teorin att ingen arbetstagare ska utföra arbetet. Detta oavsett om de är medlemmar i Hamnarbetarförbundet eller inte. Samtidigt räknar Hamnarbetarförbundet med att arbetsgivarna inte kommer att hedra blockaden. De kommer att göra vad de kan för att få jobbet gjort med personal som inte är fackansluten. Det är inte olagligt att göra så.
Varje person som inte är fackansluten eller som är medlem i något annat förbund har rätt att själv hedra blockaden genom neutralitetsprincipen. Hamnarbetarförbundet har hemställt till Transportarbetareförbundet och Ledarna att de ska i första hand vidta sympatiåtgärder. Och i andra hand uppmana sina medlemmar att hedra blockaden.
Strejk 21 maj
Förbundsstyrelsen i Hamnarbetarförbundet har varslat om strejk i hela landet kl 12.00 – 18.00 på onsdag 21 maj. Samtidigt varslas om sympatiåtgärder i form av blockad mot inhyrning av personal och nyanställningar.
Medlemmar som jobbar i följande bolag är alltså uttagna i strejk:
- Samtliga medlemmar vars arbetsgivare tillhör Sveriges Hamnar.
- Medlemmar som jobbar på Schéles verksamhet i Halmstad.
Medlemmar som jobbar i följande bolag omfattas av blockaden mot inhyrning:
- Medlemmar på Svea Hamn AB.
- Medlemmar som jobbar i hamnarna via bemanningsföretag.
Förhandlingskrav
Det Hamnarbetarflörbundet begär i förhandlingarna är bland annat:
- Förstärkt skydd för förtroendevalda.
- Särskilda ordningsregler för inhyrd personal som används till hamnarbete enligt till arbetsgivarparten översänt utkast eller liknande.
Dessutom finns någrar punkter om löner och arbetsvillkor.
Anledningen till kraven p förstärkt skydd för förtroendevalda är bland annat de trakasserier som riktats mot den facklige företrädaren och förtroendevalde Erik Helgeson. Men det är inte bara han som utsatts utan det är ett återkommande problem. Så här beskrivs problemen av Hamnarbetarförbundet:
- Sedan Kajavtalet tecknades 2019 handlar de lokala tvisterna oftast om att arbetsgivarna inte har kallat fackföreningen till förhandling och om att de inte kallat skyddsombud till riskbedömning. Återkommande leder tvisterna till central förhandling och därefter stämning till AD. Väl i AD går arbetsgivaren med på förlikning och tvingas betala skadestånd till fackföreningen respektive skyddsombudet. Men vi ser ingen förändring i beteendet. Det beror på att skadestånden som utgår enligt Arbetsdomstolens praxis är alltför låga för att ha en avskräckande effekt på de stora multinationella bolag som verkar inom vår bransch. Avtalskravet innebär därför att skadestånden kommer att bli mycket högre än idag samt knytas till inflationsutvecklingen, med syfte att faktiskt få till stånd den kultur av riktiga förhandlingar och skyddsarbete som är intentionen med MBL, FML och AML.
- Punktmarkering och trakasserier mot fackliga förtroendevalda i hamnarna har pågått under en längre tid. Den senaste händelsen, uppsägningen av förbundets vice ordförande, är ett försök att försvaga fackföreningen som är närmast unikt på svensk arbetsmarknad i modern tid. Uppsägningen saknar sakliga skäl, och fackföreningens uppfattning är att arbetsgivaren har kalkylerat med att försöka köpa ut honom enligt §39 LAS vid en arbetsgivarförlust i Arbetsdomstolen. Även här är skadeståndsnivåerna alltför låga för att verka avskräckande för mångmiljardkoncerner som DFDS, när de överväger att försöka skrämma eller passivisera sina anställda genom att angripa enskilda fackliga företrädare
Principiellt viktigt
Skyddet för förtroendevalda är mycket viktigt eftersom en förutsättning för alla fackföreningar att verka är att medlemmar vågar ta på sig rollen att framföra kollektivets åsikter. Hamnarbetarförbundet menar att de behöver agera för att få till en beteendeförändring på arbetsgivarsidan. Detta så att det inte blir några fler övertramp i framtiden. Avtalsförslaget innebär att de ekonomiska nivåerna för utköp enligt §39 LAS kompletteras med kännbara skadestånd till fackföreningen, kopplade till arbetsgivarens ekonomiska omsättning, i de fall den ofrivilligt utköpta arbetstagaren är en anmäld facklig förtroendeman.
Läs också:
- Hamnarbetarna går ut i strejk”
- Hamnarbetarna varslar om strejk i alla hamnar
- Strejkvarsel i hamnarna
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
2 svar på “Hamnarbetarförbundet har varslat om strejk”
Kommentarer är stängda.