Bra att politisera eurovisionsschlagern

Naturligtvis är det bra att den svenska sångerskan Loreen, Lorine Talhaoui, ägnar sig åt politik i samband med att melodifestivalen äger rum i Baku. Bra att människorättskämnpar och kvinnokämpar i diktaturen Azerbajdzjan kan uppmärksammas i väst. Utan risk att bli slagan sönder och samman bara för att de yttrar sig. Utan risk att omedelbart bli fängslade, misshandlade och förnedrade. Det är bra att kritikerna av diktaturens Azerbajdzjan kan få uttala sig i västvärlden media. Bra att de för en gångs skull hör ordentligt. En del av förtjänsten för det står att finna hos Loreen och hennes besök hos organisationer och människor som kämpar för ett bättre samhälle, en annan värld.

Om det är det som regimen i Azerbajdzjan menar med att Loreen politiserar Eurovisionsschlagerfestivalen så är det bara bra att melodifestivalen blir politiserad. Och att regimen i Azerbajdzjan utsätts för granskande blickar är bara bra. Det är väl det som regimen i landet blir irriterad över. Men om regimen menar att hon politiserar själva festivalen så har de fel och därför är deras påstående i det läget bara knäppt. För själva Eurovision 2012 är precis lika mycket trams och flärd som det brukar vara.

Om Loreen vinner eller inte, eller om hon har chans att vinna, om låten är bra eller inte har jag ingen åsikt. Jag har inte hört den. Dvs, det har jag säkert gjort, men jag vet det inte i så fall.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

PS. Uppdatering 25/5: Nu har jag hört låten och är medveten om att jag hört den. Värdelös. Skittråkig.


Upptäck mer från Svenssons Nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Ett svar på “Bra att politisera eurovisionsschlagern”

  1. Tank att hon gar med pa att upptrada i ett diktaturland som Azebajdzjan.
    Hon fick ju halla tyst pa pressintervjun.
    Man borde inte tillata diktatur stater att vara Eurovision vardar, for de satter artister som Loreen, med hog moralisk niva i ett dilemma mellan sin konst och sitt politiska samvete.

Kommentarer är stängda.