Jag kan förstå att brandkåren i Göteborg numera väljer andra vägar till Hammarkullen än huvudvägen via Hjällbo. Har man varit utsatt för det som brandmännen beskriver i Göteborgs-Posten är det förståeligt att man blir försiktigare. Men samtidigt är det fel. Det är att ge efter för destruktiva och negativa krafter. Krafter som bryter ner samhället istället för att bygga upp det. Jag vill inte säga att brandmännen borde köra vägen genom Hjällbo, men de kanske ska ta sig en ordentlig funderare på vad deras beslut att köra omvägar sänder för slags signaler.
Samtidigt visar det hela på hur felaktigt konstruerade våra förorter är. Genom attd et bara finns en ordentlig tillfartsväg till Hammarkullen när man kommer från stan är det alltså lätt att gillra en fälla, så som jag upplever att det gjordes vid stenattacken mot brandbilen i augusti. Lösningen är naturligtvis att förortsbebyggelse bör göras mer stadslik så att det finns fler gator och vägar till och från stadsdelar. Det kräver förstås också en förtätning och förstadning av förorterna, något som i sig skapar bättre förutsättningar för ett levande socialt liv och aktivitet.
Det är ganska lätt att åtgärda problemet med för få tillfartsvägar till Hammarkullen. Förläng exemeplvis Bredfjällsgatan ner till Hjällbo och bygg då hus längs med gatan förstås.
Förläng Sandeslättsgatan ner till Bredfällsgatan och bygg en väg genom skogen ner till det lilla villaområdet ovanför Eriksbo och nedanför Sandeslätt. Bygg en väg från Sandeslättsvägen åt andra hållet ner till Angereds Storåsväg och bygg längs med vägen.
Förläng Hammarkullens väg ner till Eriksbovägen. Bygg bostdäer och lokaler längs med gatan. Bygg en väg från korset på Hammarkullens väg där man svänger mot Hammarkulletorget åt andra hållet ner till Angereds Storåsväg och låt bilgatan som går mot Hammarkulletorget, skolan och kyran fölängas ända till Bredfjällsgatan.
Blixtvägen kan förlängas till Rösered och kopplas ihop med en väg från Blixtåsvägen. Blixtåsvägen görs till genomfartsgata med en anslutning tillvägen ner mot Rösered och Angeredsleden. Hus byggs längs med de nya gatorna. Och vips har brandkåren fått mer vägar att köra Hammarkullen har blivit större, affärerna får lättare att klara sig osv. Kompletteras denna utbyggned och modernisering av Hammarkullen med förtätning länge med Hjällbovägen (som i måste få trottoarer och gångmöjligheter hela vägen ner till Hjällbo också) och Hammarkullens väg och på många andra platser har mycket vunnits för skpandet för en ännu bättre stadsdel.
Idioter kommer tyvärr alltid att finnas. Men låt oss bygga, skapa och planera ett samhälle där ligister och tokstollar får så litet utrymme som möjligt. En åtgärd är då att bygga bort sådant som kan vara problem.
Borgarmedia: GP, GT,
Läs även andra bloggares åsikter om Brandkåren, Säkerhet, Ungdomsligister, Stenkastning, Hammarkullen, Hjällbo, Göteborg, Samhälle, Politik
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
Bra skrivet och bra tänkt, synd bara att stadsplanerarna inte är lika klarsynta.
detta är åt rätt håll och jätteskönt att läs ngn som har idéer i alla fall! måhända kommer ett antal att protestera mot att få vägar till och från ett dåligt område inpå knuten men det är just isoleringen och getto-känslan vi måste bort ifrån!
Har man inte redan klubbat igenom förslaget att bygga nya vägar i Hammarkullen? Har för mig det. Var ju ett gäng föräldrar som det stod om i GP.
Står om vad de planerar i min länk i slutet av dokumentet. Det överensstämmer rätt så bra med det som Anders föreslår.
Nu är det faktiskt så att
1 Angereds brandstation ligger vid Angereds centrum och att 2 Hammarkullen ligger MELLAN Angereds Centrum och Hjällbo, så
3 inga bilar från den brandstationen kör någonsin en omväg genom Hjällbo när dom ska till Hammarkullen.
Det här gällde bara en bil från Kortedala eller Gårda, och det tar inte heller hela 5 minuter extra att köra uppför backen och svänga upp till Hammarkullen för att undvika Hjällbo, eller att köra Gråbo-Storåsvägen upp dit, kanske 1-2 minuter. Det är förstås för mycket om det behövs bilar från andra stationer, men…
Brandkåren har naturligtvis slängt ut den här brandfacklan för att föräldrar och andra i Hjällbo ska vakna upp och göra något åt problemen.
Det här är ett socialt problem som måste lösas socialt, inte infrastrukturellt -det går inte att leva med folk som riskerar livet på räddningspersonalen och därmed också på dom som ska räddas.
Det fattar till och med stenkastarna om man pratar med dom.
Sen är det så att det finns bilvägar så det räcker till och från dom olika ställena i Angered. Vi vill inte ha fler gator inne i dom här områden som är fantastiskt bra byggda med tanke på våra barns uppväxt.
Vår unge har växt upp i Angered och han har kunnat cykla fram och tillbaks i hela området, miltals, under hela sin uppväxt utan att någonsin behöva korsa en väg och bli utsatt för några som helst trafikrisker.Det ör en trygghet för alla.
Jag tycker inte att ni i innerstan ska sitta där och försöka göra om det här natur- och barnvänliga området till det gatu-och trafikelände ni har därinne. Tycker jag inte alls.
Sociala problem löser man inte med infrastruktur på det sättet.
Angered är uppbyggt som sex byar med kontakt med varandra och med Angereds Centrum som centrum. Det är naturligtvis stor omsättning på folk i dom här ”byarna” eftersom kommunen sen 70-talet klämt in ”socialfall” och flyktingar i mängder, men varje ”by” är såpass liten att det finns jättestora möjligheter till det som kallas för social kontroll. Dom flesta som har barn eller ungdomar vet i allmänhet vilka det är som ställer till problem i området.
Men slitna, torterade människor som kommer från krig och som drabbas av kulturkonflikter, språkbrist, arbetslöshet o.d. och inte orkar göra nåt åt det, eller många gånger inte ens vet vad dom ska göra åt det i det här samhället, dom behöver backas upp.
Det är i grunden ett samhälleligt problem, och det kommer inte att lösas om inte barn och ungdomar i området får anledning till en positiv framtidstro med jobb, bostäder -sånt som försvinner mer och mer.
Och stöd att förstå och överbrygga kulturskillnader, det behöver vi allihop. Så att vi kan berika varandra.
Men skydda oss från fler gator.
Gerd: Självklart inte. För där finns ju en direkt väg. Men det handlade ju i detta fall om Kortedala brandstation, inte om Angereds.
I först hand är det etts ocialt problem. Men social problem kan ha dellösningar. En sådan dellönsing är att göra förotrerna bättre socialt fungerande. För det krävs förmodligen förändringar av infrastrukturen. Och det var den aspekten mitt inlägg handlade om denna gång.