Det är klart det är vattentäta skott mellan pingstvännerna och SP

Det beror naturligtvis inte på att Socialistiska Partiet (SP) skulle ha några problem med att samarbeta med kristna på något sätt. Med radikalt kristna kan vi i SP självklart samarbeta och gör så i många kampanjer och aktioner. Det tydligaste exemplet är kanske Flyktingamnestikampanjen år 2005. Mycket av det skriftliga materialet, inklusive mycket på hemsidan gjordes och skrevs av medlemmar i Socialistiska Partiet. Men det mesta opinionsbildande arbetet utåt gjordes av Svenska kyrkan och aktivister från en mängd olika organisationer.

Att SP står långt från pingstvänner bero ju faktiskt på att pingstvännerna är politiskt konservativa (fråga mig, jag är uppväxt bland dem, och gick i deras söndagsskola). De flesta pingstväner jag känner till och känner är exempelvis anhängare av Israel och motståndare till palestiniernas kamp för ett eget land. Vidare stöder de den borgeliga regeringens attacker på den sociala välfärden och arbetarklassens villkor. Det är klart att det är vattentäta skott mellan SP och en sådan rörelse.

Det är däremot, som jag redan påpekat, annorlunda med radikala delar av Svenska kyrkan och exempelvis Missionskyrkan (vid flytt bytte min mor till Missionsförbundet, som det hette då, och jag gick i scouterna hos dem). Där finns det gott om människor med radikala uppfattningar i rättvisefrågor. Och jag vet att många SP:are i den äldre generationen faktiskt har ett ursprung bland baptister och missionsförbundare. Och jag som SP:are besöker faktiskt regelbundet (om än inte ofta) den lokala missionskyrkan i mitt bostadsområde. En församling som min frus släkt var med och grundade och där min svärmors moster var kassör intill hon dog för några år sen.

Så jag begriper faktiskt inte vad Inga-Lina Lindqvist menar med detta:

Ja, de troende vägrar att enbart pyssla med sin personliga frälsning. Församlingarna runt om i landet miljöanpassar, kokar rättvisemärkt kaffe och samlar in pengar till solidaritetsarbete i tredje världen. Egentligen beter den svenska kristenheten sig hur röd-grönt som helst. Någon motsvarande entusiasm från vänsterhåll för de så kallade grundläggande värdefrågorna har jag svårt att finna.

Vi i SP och andra vänsterorganisationer sysslar ju med sådana frågor jämt och ständigt. Det måste vara Lindqvist som inte vet vad vänstern gör. Kanske vore bra att ta lite kontakt kanske, eller prata med Annika Spalde (en av dem som Lindqvist recenserar), som ju ibland samarbetar med vänsterfolk. Men du som läser kan gör en insats här och nu och stödja vänsterna arbete för grundläggande mänskliga värderingar. Skänk exempelvis pengar för stöd till flyktingar i Pakistan.

Författaren och aktivisten Tariq Ali och en av ledarna för Labour Party Pakistan (LPP), Farooq Tariq, vädjar om internationellt stöd till Labour Relief Campaign (LRC) i kampen mot konsekvenserna av talibanernas styre och regeringens militära offensiv i Swatdalen i Pakistan.

”Syftet är ge omedelbar hjälp till en del av de fler än 1,5 miljoner människor som idag är flyktingar från Malakand-området i den pakistanska nordvästra gränsprovinsen” säger de båda i ett upprop.

Solidaritet utan Gränser har beslutat att öppna sitt plusgirokonto för alla som vill visa sin solidaritet med LRC:s kampanj. Sätt in ditt bidrag på pg. 131 84 87-4. Märk med ”Pakistan”.

Läs också: Ateist – javisst

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

Advertisements
  • Felix

    Religionen är ett opium. Religionen dövar människors sinnen så de slutar att kämpa för rättvisa.

    Kort sagt: politiken går före religionen. Men man ska inte vara dogmatisk utan försöka finna bra villkor för samarbete mellan politiken och religionen.

  • Felix: Vad har du fått det ifrån? Mycket stora delar av den latinamerikanska vänstern är kristet inspirerad, inte minst Movimento Sem Terra och Chiapas’ zapatister.

    Det finns förvisso problem med ideologier – alla ideologier, inte bara dom som kallar sig religioner. Exempelvis har de en tendens att låsa fast sig och blunda för ny information. Där finns också en tendens att mer eller mindre professionella ideologihanterare använder ideologier som ett medel att kontrollera folk. Men det är en risk man måste ta.

  • Daniel

    Jag tror att Inga-Lina kanske enbart syftar på Socialdemokraterna och låter dom representera hela vänstern.

    Ett annat exempel på kristna vänsteråsikter är Diakonia, som vänsterpartiet ofta använder som referens till olika saker, men som Alliansen ofta kritiserar.

    Diakonia får ofta klä skott för biståndet när borgarna vill skära ned och lägga det på militären istället.

    Så egentligen så vill Alliansen att alla ska tillhöra Hägglunds kyrka och Livets ord om dom ska vara religiösa, medan resten av dom kristna kan dra åt helvete.

  • Anders_S

    Daniel: Men hon tar ju, något förvånande kanske, SP som exempel.

  • Lindkvist tror ju dessutom att de kristna spelade en avgörande roll i arbetarrörelsen, förutom att få glasblåsarna att supa lite mindre.

    Visst. Det var säkert missionsförbundare som avväpnade soldaterna på Seskarö och pingstvänner som stormade brödbutiker i Västervik. Troligt.

  • Anders_S

    Andera Doria: Du bör nog studera den svenska arbetarrörelsens historia lite bättre. Det finns ett klarts samband mellan frikyrkor, nykterhetsrörelse och arbetarrörelse under andra halvan av 1800-talet. Inte mellan arbetarrörelsen och pingstväckelsen, som jag redan tidigare påpekat, men det finns i en del andra kristna rörelser.

    Där jag bor (Göteborgs gamla textilarbetardistrikt) var det delvis samma människor som organsierade fackföreningarna och missionskyrkan. Det veta jag då en del av dem tillhörde min frus släkt.

  • Daniel

    Anders: ok, förlåt det missade jag.
    Och där är det givetvis så att det ska vara vattentäta skott emellan Sp och Pk. Det är roligt att hon tog den kyrkan som exempel och inte nästan vilken annan kyrka som helst (förutom dom tokreligiösa).

    Hon är verkligen inte upplyst. jag tror att nästan alla vänsterorganisationer använder Diakonias rapporter för att visa belägg för hur illa det är ute i världen.

    jag vill som exempel göra en länk till Hans Linde och hans skrivelse om en rapport från kyrkorna:
    http://hans.linde.riksdagsvanstern.org/2008/07/hur_manga_logner_kan_man_fa_pl.php

  • Anders_S

    Ja, det är verkligen inget fel på Diakonias rapporter.

  • ”Det finns ett klarts samband mellan frikyrkor, nykterhetsrörelse och arbetarrörelse under andra halvan av 1800-talet.”

    Jag vet, men var de kristna drivande i brödupproren 1917 eller i massvåldet mot strejkbrytare i Ådalen 1931? Åkte de till Spanien för att slåss mot fascisterna?

    Ungsocialisterna var också nykterister, men trodde inte på sagor för det.

  • Anders_S

    Andraea Doria: Är det nån som påstått det du frågar om? Jag har i all fall inte sett någon göra det. De kristna var knappast drivande där, men ingen har heller påstått det.

    Men för övrigt är det mycket troligt att kristna tog del i den svenska revolutionen 1917. I stort sett alla arbetare i Västervik deltog exempelvis och det torde innebära att kristna var med.

  • Jag misstänker att de svenskar som for till spanien för att slåss mot fascisterna inte var särskilt drivande där. Det var det antagligen spanjorer som var. En del av dem kristna.

  • Den religion som vi har haft störst problem med i världen de senaste 30 åren är tron på ”den osynliga handen”. I jämförelse med det är allt annat ingenting.

  • Per

    I Sundsvallsstrejken 1879 så har jag förstått det som att de ledande var frimicklare.
    Men sen så är det ju att där den radikala vänstern varit stark på landsbygden, så har det funnits mindre utrymme för frimicklare.