Det var ett jävla gnäll om en tårtjävel

Jag tycker tårtan var osmaklig. Jag tycker konstnärer har rätt att göra osmakliga konstverk. Det var inte rasistiskt bland annat eftersom avsändaren i fråga faktiskt var en svart man.

Kulturministern har ingen anledning att avgå. Även kulturministrar får göra dumma saker eller osmakliga saker. Jag anser inte att kulturministern är rasist för att hon tog en bit tårta ur en tårta som var i formen av en svart kvinna och som hade ett huvud som skrek (konstnärens huvud). Hela ärendet har fått bisarra proportioner. Konstnären kan sägas ha lyckats.

Jag skulle inte ha skurit i tårtan eller tagit en bit av den då jag inte gillar konstverket och tycker det är osmakligt. Nu ska jag istället citera delar av ett inlägg från en bloggare som ofta skriver i mitt tycke osmakliga saker och har en konstig inställning till kvinnor, provocerar och har sig:

Det underliga fallet med kongoleser som bedriver religiös andeutdrivning i form av tortyr mot småflickor fick igår en underlig upplösning i det att samtliga anklagade friades.

[…]

Man kunde tycka att episoden skulle få inte bara svenskar med rötter i en ateistisk och humanistisk idétradition att reagera våldsamt mot detta justitiemord, utan kanske även afrikaner som borde bekymra sig för att utbredningen av sådana religiösa traditioner fortgår även i ett förment modernt land som Sverige.

Men nä! Afrosvenskarnas riksförbund liksom de vanliga misstänkta i kränkthetskarusellen väljer istället att sikta in sig mot att kulturminister Lena Liljeroth som en i mängden minsann skar ett symboliskt snitt i en tårta föreställande en svart afrikansk kvinna.

En del menar att det var en försåtligt gillrad fälla för att medelst kulturministerns relativa väldighet kunna svinga upp rasistkortet på dagordningen, medan konstnären själv menar att saken tagits ur kontexten. Uppenbarligen fanns en avsikt från konstnärens sida att skapa debatt genom denna performance, och hur skulle då kulturministern eller andra närvarande kunna vägra att bli en del av konstnärens installation?

Det är lite negerboll över det hela – man uttrycker inte rasistiskt tankegods för att man symboliskt sprättar upp en negertårta eller äter en smarrig negerboll (och ej heller för att man kallar bakverket för just negerboll), utan rasism går mycket djupare än så.

Läs också:
Finns det verkligen något nedsättande i ordet neger?
Är vi vita smartast?
Galna kristna i Borås
Brist på bevis friade skumma kristna
Osmaklig tårta och överreaktion

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om ,

Advertisements
  • Det här är inte vad man förväntar sig på en vänsterblogg! Uppfriskande 🙂

  • test of

    Rasismen
    går djupare än så.. Säger du?

    /*Off topic och personlig förolämpning, borttaget*/ #AS

    Tortyr
    är straffbart i Sverige, andeutdrivning liksom Seanser, frikyrkomöten och
    tröttsamma partidebatter är det inte. Vi kan tycka vad vi vill om det, men den
    typen av händelser du referar till är knappast kutym vare sig bland ”afrikaner”
    eller andra folkgrupper i Sverige.

    Däremot
    har ett SYSTEMATISKT förtryck mot afrikaner av vita européer pågått i
    århundranden, och tårtan använder sig av en gammal symbol just för detta
    förtryck. Det blir dubbelt kränkande med både karikatyren samt att man ska
    skära upp den. Lägg på det lite fnissande VIP-personer som företräder Svensk
    regering – alla vita – så får du tyvärr något som många människor känner sig
    ledsna och kränkta över.

    Min fru
    är Afrikan – och har mer kultur, vett och etikett i sig, än dom flesta svenskar
    som tror sig vara kronorna på verket.. Även hon blir  illa berörd av det här. Hennes familj är
    politikertoppar i ett afrikansk land, jag undrar hur du skulle reagera om du
    såg dom på TV skrattande skära upp en karikatyr av en naken vit och levandes
    skrikande homosexuell man för att belysa problemet med enkönade äktenskap i
    Sverige?

    Vi vill gärna inte att någon ska moralisera över
    oss , men gör det gärna över andra. Vi måste respektera att det finns kulturer
    och seder och bruk i andra delar av världen som vi uppfattar som stötande och
    fel. Och som är det. Men vi hjälper dom definitvt inte genom att förolämpa dom

    • Det är nu Blogge som skriver så och inte jag.

      Men du håller ju faktiskt med och beskriver vad vi menar när du tar upp det strukturella förtrycket i ett par stycken. Dina personliga erfarenheter och din eventuellt afrikanska fru saknar helt relevans. För det första kan du hitta på, för det andra har det inget som helst bevisvärde.