Verksamheten i Göteborgs hamn är idag till stora delar privatiserad. Den stora containerterminalen i Skandiahamnen ägs idag av Maersk-koncernen via APM Terminals. Denna verksamhet slog det senaste kvartalet nytt rekord i antal hanterade enheter. Däremot minskade den så kallade roro-trafiken med 5%. Även hanteringen av olja och bilar minskade förra året. Totalt finns 450 anställda i Skandiahamnens containerverksamhet.
Göteborg är överlägset störst i landet på containerimport- och export med 887 000 TEU (internationell enhet för 20-fots-containrar) förra året. Det motsvarar 65% av alla containerhantering i svenska hamnar. Tvåan, Helsingborg, hanterade runt en femtedel och Stockholms hamnar (inklusive Nynäshamn) 27 843 TEU efter en 3-procentig ökning. Stockholms ro-ro-trafik ökade med 4 procent till nära 6,5 ton gods.
Danska DFDS och Luxemburgbaserade C.RO Ports är numera de som ska bedriva rorotrafiken i Göteborgs hamn. De tar över ägandet av ro-ro-terminalen med 65 respektive 35 procent , en verksamhet som sysselsätter 280 personer i Göteborg. Även Stena Line har sedan tidigare en del av ro-ro-trafiken. Bilhamnen drivs av separata bolaget Logent Ports & Terminals. Logent driver också hamnverksamhet i Stockholm och Sundsvall och ägs av Göteborgs kommun via en rad bolag.
Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om Göteborgs hamn, Maersk, Mærsk, DFDS, C.RO Ports, Logent Ports & Terminals, Containerhamn, Skandiahamnen, Ekonomi, Sjöfart, Göteborg, Samhälle, Politik
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.