Finns det grupper som är problematiska, utifrån religion, kultur eller etnicitet i samhället?

Del 4 av 8 i serien Muslimer, det svenska samhället och interaktion

Detta är en fråga från Amanj Aziz kandidatuppsats i Statsvetenskap som har titeln Korta byxor, slöjor och skägg – Muslimer, det svenska samhället och interaktion. Den är betydligt svårare att svara på än frågan om vem som är invandrare. Eller både och. Det är lätt att svara ja på frågan. Det finns såna grupper. Det blir lite svårare när man ska definiera dessa grupper.

Men låt mig börja i min barndom. Jag växte upp bland schartauaner och pingstvänner i södra Bohuslän, närmare bestämt på Rörö, en ö med i huvudsak pingstvänner (en evangelisk kyrka för den som inte vet vad det är) vid den tiden och idag. Många av dessa bar i min barndom huvudduk och täckande kläder. De flesta var mot alkohol, mot dans, mort kortspel och mot fåfäng och onödiga utsmyckningar. Dessutom var det självklart att kvinnan var underordnad mannen, att bara män kan vara präster och pastorer osv. Sådana åsikter (och kläder) finns fortfarande i områden med många schartauaner i södra Bohuslän och sådana åsikter finns fortfarande bland många kristna i delar av Sverige. Jag anser att dessa grupper av konservativt kristna är ett problem i samhället utifrån deras religion.

Jag anser vidare att muslimer med likadana eller liknande uppfattningar är ett problem i samhället och jag anser att judar med liknande åsikter är ett problem i samhället. I själva verket är alla människor med den typen av konservativa och reaktionära uppfattningar ett problem i samhället som jag ser det. Oavsett vilken religion (eller om de är ateister) de omfatttar eller tillhör.

Jag anser att flera av de kulturella yttringar som dessa reaktionära åsikter tar sig är ett problem i vissa sammanhang. Jag är för att folk får klä sig som de vill, men anser att huvudduk (hijab etc) och slöja (nikab, burka etc) är reaktionära symboler.

Jag anser också att nazister med sin speciella hatkultur utgör ett stort problem i samhället. Även andra grupper som när olika former av hatkultur gentemot andra människor är ett problem i samhället. Det gäller oavsett om det är islamofoba fascister som Anders Behring Breivik,  högerextrema fundamentalistiska muslimer som Munir Awad eller moderater som odlar klasshat mot underklassen.

Det finns också problem med den kultur som en del romer har. Utifrån samhällets synpunkt. Det innebär inte att de inte ska få välja vilken kultur de vill, men vissa inslag i vissa romska kulturer innebär problem. Det finns som exempel en mängd regler och tabun som kan göra det svårt, både för romer att leva i vårt samhälle och för oss andra att acceptera deras kultur. Det är den enda grupp jag kunnat finna där etnicitet skulle kunna sägas utgöra ett problem i vissa fall. Men sannolikt är det ett större problem för romerna än för oss andra. Vår oförmåga att förstå och acceptera gör en del romers liv svårt helt enkelt.

Inte ska vi eller någon acceptera vad som helst förstås. Sedvänjor som innebär lagbrott, gammmaldags patriarkal kultur, reaktionära uppfattningar om kön, sexualitet och ras är naturligtvis inget vi ska acceptera. Det gäller oavsett vilken etnicitet, religion eller kultur som människor har.

Så svaret på frågan om det finns grupper i samhället som är problem utifrån kultur, etnicitet och religion är att det finns sådana grupper. De största och mest problematiska såna gruppperna är sannolikt olika extrema kristna sekter eller sekter som kommit ur kristendomen som fundamentalistiska mormoner och Jehovas vittnen. Dessutom har vi fördomar om grupper (och om varandra) som avviker från det som är vanligast som kan göra det hela mer problematiskt.

Intressant?
Läs mer: GP1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9NM1, 2, DN, AB,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Tags: , , , , , , , , ,

Powered by Qumana

Series Navigation<< Vem är invandrare?Hur är en muslim? Vad kännetecknar en muslim? >>
Advertisements
  • Intressant att en meningsmotståndare vågar reflektera utanför boxen så att säga. Du har rätt i att det finns problem med vissa kulturer, men jag tror inte det är kulturen i sig, hur avlägsna från modern civilisation de än är, som är problemet.

    Det är särbehandlingen av dem som är problemet. Jag tycker att folk ska få vara bakåtsträvare oavsett vilken del av världen de kommer ifrån, om de vill. Men vad säger att det samhället måste spela med i deras spel?

    Så har integrationen alltid funkat genom historien. problemet är när samhället betraktar det som vore det någonting normalt. Precis som om dylika värderingar aldrig existerat i Sverige förut (och som man genom utveckling arbetat bort) Svenska samhället möjliggör för människor att leva problematiskt utanför sin privata sfär.

    • När det gäller religiöst konservativa människor och min tveksamhet inför dem så är det naturligtvis så att jag är mer upprmärksam än de flesta i Sverige. Jag har trots allt vuxit upp i en sådan miljö. De flesta svenskar är helt ovetande och helt okunnig om schartauaner och att huvudduk fortfarande var vanligt i södra Bohuslän på 1960-talet. För mig är tro och religion en personlig sak. Jag anser att samhället som helhet ska bekämpa konservativa fördomar, gammaldags åsikter och förhållanden som leder bakåt. Jag är för integration i form av ömsesidig assimilering och mot den typ av samhälle som finns i USA (Där minoriteter lever sida vid sida i parallella samhällen i generationer och århundraden)

  • Sanity

    Ja, jag har hört att svenskar är väldigt bra på att gnälla på just andra religoner, kulturer osv förutom de egna.

  • Det som saknas i analysen är dock någon form av makt, klass och konfliktperspektiv samt statens roll i relation till olika minoriteter i ett kapitalistiskt samhälle.  

    • Det kommer Åsa. Det är en rad svar på en rad frågor. Dessutom har jag skrivit sånt förut.

  • Mormonlady

    Vad är det som du stör dig på när det gäller mormoner då? De är politiskt aktiva i både höger- och vänsterblocket, gör militärtjänst, kan donera organ och blod, har inga privatskolor för barn utan barnen går i kommunala skolor då det först är på universitetsnivå som en del går på Brigham Young University, de är med i fackförbund,engagerade i olika samhällsnyttiga och ideella föreningar, de får lov att vara medlem i andra kyrkor samtidigt som de är medlemmar i Mormonkyrkan, aborter är ok vid fara för mammans liv och incest och vårdtäkt och om läkaren anser att fostret inte är livsdugligt, arbetar inom militären, på ambassader, polisen, olika offentliga förvaltningar, arbetar inom det privata näringslivet, hjälper människor i nöd osv. Så vad stör du dig på egentligen? Att de inte dricker kaffe, té, alkohol? Fast det är inte bara mormoner som inte dricker det. Att de inte röker, snusar? Fast det är inte bara mormoner som inte gör det.

    • Jag har personligen bara bar erfarenheter av mormoner, preci som jag personligen bara har bra erfarenheter av pingstvänner och Jehovas vittnen. Men det finns, som du säkert vet, mindre mormonsekter som tillämpar en rad konservativa på bud. Jag hade inte heller för avsikt att skriva en kritik av mormonerna och har därför inte och kommer därför inte att närmare gå in på just den religiösa sekten.

      • Mormonlady

        OK. Fast när du säger mormoner om allihopa, utan att särskilja de olika grupperna, då blir det förvirring. De grupperna som du hänvisar till är sådana som blivit uteslutna ur moderkyrkan Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga (Mormonkyrkan).

        Om du menar fundamentalistiska mormoner som håller på med polygami och där männen gifter sig ofta med väldigt unga kvinnor, då behöver du hänvisa till det, att det är just dessa som du menar. Mormonkyrkan har inget samröre med dem på något vis. Vi bär moderna kläder, det gör inte de. Deras kvinnor bär långa klänningar och har långt hår som är uppsatt, vi har moderna hårfrisyrer och moderna kläder.

        Vi använder internet, tv, radio och all annan modern teknik som finns, vi gillar att gå i skolan och läser gärna på universitet. De får gå väldigt få år i skolan.

        Så, om du menar ”fundamentalistiska mormoner” så behöver du skriva det. De kallas för det, för de kallas inte för ”mormoner” bara.

        • Jag har kritik mot vanliga mormoner också, men detta inlägg handlar inte om mormoner så jag ska inte skriva om det nu. Men jag ska faktiskt ta och ändra till fundamentalistiska mormoner i inlägget. Bra förslag.

          • Mormonlady

            Det är nog ganska så normalt att man känner att man har kritik mot saker och ting ibland.

            Det är väl som när socialdemokraterna har kritik mot moderaternas politik och vice versa, eller hur? Både socialdemokrater och moderater är integrerade i samhället, men de har olika idéer om hur saker och ting ska skötas i samhället. Bara för att man tycker att någonting är fel, så innebär det ju inte att de är en problematisk grupp.Det finns nykterister överallt, både i olika religiösa grupper och i de olika partierna. Så att vara nykterist kan ju inte vara ett samhällsproblem, eller hur? Detta fastän de är avvikande om man jämför mot majoriteten av befolkningen i Sverige.Och att bara män är präster/pastorer är helt enligt katolska kyrkans sed och bruk. De anses inte vara problematiska i samhället, eller hur? Då kan man inte heller ta upp andra gruppers nykterhet som ett problem för samhället. IOGT, AA och andra grupper står för nykterhet. Även mormoner avstår från alkohol. Alkohol har fördärvat många människors liv, och att då vissa människor avstår från alkohol är inget onaturligt och fel. Man är integrerad i samhället fastän man är en nykterist.

            Mormoner får lov att spela kort. Det som man inte gillar är spel och dobbel med pengar involverade. Spel och dobbel är beroendeframkallade och har fördärvat en hel del människors ekonomi. Det finns speciella stödgrupper för spelmissbrukare. Man är intgrerad i samhället trots att man inte håller på att spela om pengar.

            Mormoner älskar dans. På mitten av 1800-talet så dansades det mycket och länge, och alla var tvugna att lära sig att dansa. Det startades dansskolor i nästan alla skolhus så det var risk att andra skolämnen försummades.Mormonkyrkans predikomöten (gudstjänst, dvs sakramentsmötet) började och avslutade med bön, och så dansade de emellan de olika predikningarna, och det var en fantastisk kombination med religion och nöje och att ha roligt.Även profeten, apostlarna och biskoparna dansade och hade roligt. Så med denna gamla tradition i åtanke så beslutades 1994 i Utah att Square Dance skulle bli Utah’s officiella folkdans.Det är inte som förr, nu i Mormonkyrkankyrkan. Förr så dansades det för fullt i Mormonkyrkan, och skandalerna duggade tätt när gudfruktiga kristna i andra samfund förfasade sig över mormonernas frigjordhet och omoral då de dansade.
            På den tiden ansågs dans vara en synd och en styggelse, då passion, lust och omoraliska tankar var förknippat med just dans.
            På grund av detta tog de andra kristna samfunden avstånd från Mormonkyrkan, då dans var ett djävulens påfund enligt dem.http://pioneer.utah.gov/research/utah_symbols/dance.html 

  • Pingback: Svensk rasism - diskriminering på arbetsmarknaden | Svensson()

  • Marlene Olsson

    Det är också oerhört tragiskt när barn tvingas växa upp under sådana här förhållanden, som tex Jehovas Vittnen. Jag önskar sekter vore förbjudet, men det kanske finns kvar ändå..