Almedalsveckan – politik som kommersiellt geschäft

Almedalsveckan stundar. Det är en vecka av politik som geschäft. En vecka av politik som ger vanligt folk vämjelse och avsky för politik. Politik för politiker, journalister och experter. Politik som inte är till för vanligt folk. Politik som något för eliten. Politik som något som utövas av en särskild grupp människor.

Almedalsveckan påverkar säkerligen valet, men det handlar om ett sätt att bedriva politik på som är kommersiellt, medialiserat, proffessionaliserat. Ett sätt att bedriva politik som minskar valdeltagandet bland vanligt folk, som elitiserar politiken och samtidigt gör den till ett jippo. Enkelt för politiker, experter och mediefolk, men värdelöst för arbetare och fattigt folk.

Almedalsveckan är motsatsen till folkrörelsepolitik, motsatsen till politik som en angelägenhet för alla i vardagen. En dödgrävarecka för demokratin. Almedalsveckan innebär i verkligheten minskad demokrati.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

About these ads