Trängselskatter – en bra grej

Det finns flera fördelar med trängselskatt. Också kallat trängselavgifter eller biltullar. Här är några saker som är bra med trängselskatter.

  • Det blir färre bilar och därmed bättre miljö i den stad som har trängselavgifter.
  • Bilåkandet minskar och därmed minskar klimatpåverkan.
  • Fler åker kollektivt vilket ger mer pengar till kollektivtrafiken och därmed en snabbare och bättre utbyggnad.

Som jag ser det borde dock också själva inkomsterna från trängselavgifterna användas tills satsningar på kollektivtrafik. Inte på nya vägar. Nya vägar innebär ju ökad bilism. Och det är problematiskt ur lokalmiljösynpunkt och ur klimatsynpunkt. Bilismen borde på alla sätt som står till buds, minskas.

Borgarmedia: DN1, DN2, DN3, DN4, DN5, SVD1, SVD2, SVD3
Andra bloggar om: , , , , , ,

Övrigt i bloggosfären: Jinge kommenterar Gudmundsson, Alliansfritt Sverige om den schizofrena regeringen Reinfeldt, Esbati kommenterar USA:s roll i Mellanöstern, Approximation skriver bra om skolan och Biology and Politics bra om Irak

Advertisements
  • Björn Fridén

    Naturligtvis är trängselskatt en alldeles utmärkt idé. Men det finns ett gott argument mot det, och det är resultatet från en folkomröstning.

  • Anders_S

    Du har rätt om folkomröstningen. Men som jag ser det kan det finnas viuss problem med folkomröstningen. Röstade alla förortskommuner? Och Stockholmarna röstade väl ja.

  • Z

    Förortskommunerna röstade nej, stockholmarna röstade Ja.. Totalt blev det Nej, i Sthlm Ja.

  • Ali Esbati

    Länken till mig går inte till mig.

    Folkomröstningen resulterade i ett tydligt ja. Det skandalösa är ju att pengarna inte går till kollektivtrafiken.

    Det som kranskommunerna ordnade var av opinionsbildningskaraktär. Det är ju Stockholms stad som äger frågan. Många från Uppsala åker till Stockholm. Skulle de också rösta? Får jag vara med och rösta om kommunalpolitiken i Täby?

  • iljuha

    skitbra, men avgiften är tydligen för låg… borde väl kosta runt 100 per passage och utan någon maxgräns per dag – då ska det kännas i plånboken, biltrafik skulle minska avsevärt och vi skulle få mer pengar till miljö.

  • Pingback: Minskade utsläpp kräver ändrad stadsplanering | Svensson()