Utan frihet blir man inte demokrat

Det är helt befängt att ungdomar slängs ut från fritidsgårdar i Rosengård om de pratar nåt annat än svenska. Med sådant agerande så medverkar fritidsgårdarna definitivt inte till att skapa demokratiskt ansvarskännande och självständiga individer. Istället skapar man en repressiv kultur av straff och hot bland ungdomar. Något som kan skapa grogrund för religiösa riktningar där detta är viktiga värden. Som extrem islamistisk fundamentalism, kristen fundamentalistisk fanatism osv.

Fritiidsgårdarnas agerande är som jag ser det, direkt kontraproduktivt och inte alls befrämjande för det demokratisk samtalet. Den inskränkning av individens frihet som reglerna på dessa två fritidsgårdar har är inte acceptabel.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Advertisements
  • Sherif

    Inskänkning av individens frihet !
    Befängt…..
    Demokratiskt samtal finns ej mera,
    Anders du är verkligen naiv !
    Det egna språket talas för att behålla gruppen/stammen samman mot andra…fx Svenskar

  • Sherif du är naiv. Jag har sett hur positivt man ser på språk som danska, tyska, norska, engelska i Sverige och jag har själv fått höra och se hur folk ser ner på språk som albanska, arabiska, och olika afrikanska språk.
    Det här är bara ett sätt att angripa vissa invandrare. Jag har kunder som ringer och läser upp siffror på danska när de skulle hämta paket (jobbade med posten), det fick jag acceptera, men samtidigt såg folk ner på mig för att jag talade arabiska i telefon.

  • Kobolt

    Kanske skulle den misslyckade integrationen få sig en rejäl skjuts framåt om det svenska språket valdes framför hemspråket i större utsträckning. Att ställa krav på människor och sätta upp regler är viktiga delar i en sann demokrati. Det är sorgligt att vänsterrörelsen fortfarande hyllar den krav- och ansvarslösa människosynen. Den skapar verkligen utanförskap och extremism.

  • Daniel

    Skåningar… Nästa steg är väl att de förvägrar döva att använda sig av teckenspråk, jäkla förtryckarfasoner!

  • Anders_S

    Kobolt: Som vänstermänniska tror jag på krav och ansvar. Däremot tror jag inte straff och repression som medel för att nå till ökad frihet och större ansvarstagande.

  • Martin

    Man skapar inte integration genom att göra en laguppdelning. Man skapar integration genom att folk blir delaktiga och känner sig delaktiga, det gör man inte genom att sortera ut folk och förbjuda deras språk eller beteende. Att förbjuda folks språk och beteende skapar antagoni vilket omöjliggör integration.

  • Anders: på fritidsgårdarna på Rosengård talas i runda slängar 20 språk. Bland personalen allena talar vi om 16 språk.

    Ungdomar som upprepade gånger bryter mot regler blir tillsagda och sedan utslängda. Det handlar inte om en specifik språkregel, med andra ord- detta är det förfarande som tillämpas för alla regelbrott.

    Ungdomar som inte KAN svenska blir givetvis inte utkastade från gårdarna. Personalen känner givetvis sina ungdomar.

    Detta är inget annat än ett oerhört vinklat reportage. Vänd på det: hur skulle man annars göra, om man inte enades kring det språk alla har gemensamt? Kanske skulle det se ut som läxhjälpen på Herrgården, där alla barn har ont i huvudet och ingen kan koncentrera sig? Där personal måste låsa in sig med en ungdom i taget för att få något gjort, då koncentrationen störs av det faktum att alla pratar olika språk?

  • Martin

    Bryt,
    ni vet alltså inte hur det skulle se ut om folk fick prata som de vill?

    Litar ni inte på personers vilja att bli förstådda?

  • Vilka ”ni”? Jag jobbar inte på fritids. Vad jag förstår har man dock tagit fram reglerna i samråd med ungdomarna- enligt intervjun med personal i P1 morgon. Reglerna har funnits i sin nuvarande form i runt sju år, utan att det varit några problem, vad jag förstår.

  • Martin

    Bryt,
    ok, misstolkade dig som om du hade en tydlig inblick i verksamheten.

    Jag anser dock inte att man för att man tagit fram regler i samråd står på fastare mark. Det är ett exempel på majoritetsförtryck av minoriteter och det är inte heller ok. Detta är ett tydligt exempel på sådant som inte får regleras av massan.

  • Martin: jag undrar en annan sak: varför antar man att personalen agerar rasistiskt? Mediakritiskt tänkande är viktigt. Varför skulle en tonårig snubbe vara mindre tonåring för att han pratar ett annat språk än svenska? Jag tror fritidspersonalen på Rosengård är som fritidspersonal är mest: känner fritidsbesökarna och vet vilka som ställer till det och inte. Så var det när jag gick på fritids, och jag tror knappeligen det är annorlunda nu.

  • Martin: ingen fara! Men jag tror att den här regeln implementeras som en del i en helhet snarare än som isolerat instrument. Och jag har svårt att tro att man använder språket (isolerat) som ett verktyg, utan att det sammankopplat med exkluderande beteende gentemot andra genererar åtgärder.

  • Martin

    Bryt,
    jag tvivlar inte på att du har rätt, fritidspersonalen känner säkerligen ungdomarna bäst. Men det är heller inget nytt att fritidspersonal ibland hittar på korkade regler och detta är ett praktexempel.

  • Fast jag ser inte hur det kan vara korkat med så många språk, att ha svenska som huvudspråk? Det är ju språket som förenar alla.

  • Anders_S

    Bryt: Svenska som huvudspråk är inte korkat. Det är självklart. Och naturligt. Det är det enda gemensamma språk som många har i en förort och huvudspråket i vårt land.

    Men det var inte det jag vände mig mot. Jag vände mig mot bestraffning som pedagogisk metod.

  • Michel

    ”Martin: jag undrar en annan sak: varför antar man att personalen agerar rasistiskt?”

    Ställ frågan till Bahlool istället. Han är alltid snabb att anklaga svenskar för rasism.

    I grunden handlar det om att integrera alla dessa ungdomar sinsemellan, och även om man bortser från detta positiva mål så är det väl självklart att det är i ungdomars intresse att tala så bra svenska så möjligt (eller är det verkligen någon här som ifrågasätter det?). Således finns det även ett pedagogiskt inslag här.

    Folk är j**** snabba med att tala om ”frihet” men sen klagar man på att ungdomar och vuxna i invandrartäta områden inte talar tillräckligt bra svenska. I det här fallet främjar man alltså integration på *alla* nivåer (både i och utanför fritidsgården), men ändå lyckas en del här förvrida det till något negativt. Otroligt.

  • Pingback: Stadsdelsmotstånd, del 2 ‚Äì Organisering och mål « Kim M?ºller()

  • Anders: Ja, det kan man absolut diskutera. Men jag kan inte riktigt komma på bättre alternativ på fritidsgårdar, än just 1. varning, 2. diskussion om problemet, och 3. avstängning.

  • Nej Kobolt, det skulle det inte. Tvärtom. Unga som inte kan kommunicera till hundra procent med sina föräldrar kommer alltid att sakna något som du och jag har.

    Jag är gift med en kvinna vars föräldrar är chilenare. De pratar visserligen mycket bra svenska båda två, det är en fråga om rena nyanser i det fallet, men ändå upplever min fru att kommunikationen blir lidande, eftersom hon i sin tur givetvis missar nyanser på spanska. Hur det är för barn som pratar två halva språk med föräldrar som kan tio procent svenska vill jag inte ens tänka på.

    MER hemspråksundervisning är lösningen.

  • Så var trettiotalet tillbaka även på den fronten. Då, när rasismen hade sina glansdagar, förbjöd man finska och samiska barn i norra Sverige att tala sina modersmål i skolan. Den gången fick de stryk om de gjorde det.

    Trevligt när de allra värsta avarterna av 30-talet återkommer precis allihop! Det lovar väldigt ont för framtiden.

  • Martin

    Nicklas,
    de flesta verkar inte vara insatta i problematiken eller ens tänka problematiken så långt.

    Själv gick jag en kurs en gång i dessa frågor och en av föreläsarna gjorde ett situationsskådespel (lite halvt improviserat) med alla kursdeltagare inblandade. Vi var flyktingar från Sverige som flytt till Turkiet och föreläsaren var en representant för det turkiska migrationsverket som skulle hjälpa oss integreras i Turkiet. Den Turkiske representanten gav oss banningar för att vi talade svenska med våra barn och förklarade att vi hade ett ansvar att uppfostra våra barn till goda turkar.

    Det pågick i en timme, men just det där ”ni skall uppfostra era barn till goda turkar” tog skruv, för även om man inte är nån nationalromantiker så kände man kalla kårar inför något sådant. Att det hela fortsatte med att slå ned på de svenska beteendena som konstiga och avvikande och i Turkiet oönskvärda, fick en att inse hur omänsklig högerns syn å integration är!

  • Tvång är nog ingen bra metod. Ju mera frihet någon får desto lättare för dem att anpassa sig självmant. Ge invandrarna 2-3 generationer så är de ”fullblodiga” svenskar
    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2483457.svd

    Praktexempel på sånt här är slavarna i USA och länder i mellanöstern. Efter några generationer hade de glömt sina egna språk och de kunde inget annat än engelska eller arabiska, såsom invandrarna idag kommer att anpassa sig och bli svenskar istället för araber och afrikaner.
    Tvingar man dem till något annat så blir det nog mera att de fördjuper sig i sina kulturer och språk.

  • Lars G

    Jag tolkar sydsvenskans rubrik som att de som bara pratar svenska straffas eftersom de inte kan delta i olika samtal. Det är väl bäst om alla pratar svenska med varandra i Sverige.

  • Lars G om jag talar arabiska med en vän, så angår det ju inte dem. Det är som seden att man inte ska tjuvlyssna. Vissa samtal angår inte andra. Det är bara i ett fåtal länder där man anser att alla ska tala landets språk hela tiden. Se på USA och England, där talar folk vilka språk de vill, och de blir inte straffade för det.