Volvo avskedar 1000-tals och ger aktieägarna miljarder

Denna ekvation gör att det kommer att vara en mängd protester mot, utanför och på Volvos bolagsstämma. Dels kommer fler gruppstyrelser från Volvo Lastvagnar i Tuve att protestera utanför stämman, dels kommer Arbetarinitiativet att protestera. Inne på stämman blir det också olika protester, från Arbetarinitiativet och från Aktiespararna och andra. Så här säger de olika gruppstyrelserepresentanterna inom IF Metall i ett gemensamt flygblad som ska delas ut:

*Rösta nej till aktieutdelning, dra tillbaka liggande varsel och satsa på de anställda!*

Igår var det en svart dag på Volvo Lastvagnar i Tuve. Ytterligare flera hundra av våra arbetskamrater tvingades lämna sina jobb. Idag står deras platser tomma i fikarummen, deras röster saknas i matsalen, stämningen är dämpad. Men idag, här i Lisebergshallen, märks inget av detta. Här är det fest. En fest som kommer att kulminera med att ni aktieägare på styrelsens förslag beviljar er själva 4 miljarder i utdelning. Pengar som vi och våra sparkade arbetskamrater jobbat ihop. Pengar som ”inte finns” när vi diskuterat alternativ till att sparka folk på Lastvagnar.

Men det finns ett annat alternativ, och det är att ni aktieägare lyssnar på budskapet i detta flygblad och säger nej till aktieutdelning 2009.

För två år sedan, inför bolagsstämman 2007, snurrade hjulen för fullt på Volvo. Företaget tjänade mer pengar än ledningen kunde hantera. För att komma undan detta pikanta problem valde man att gödsla börsen med ofattbara 20 miljarder kronor – aktieutdelningen tredubblades! Det ansågs inte som något problem av direktionen. Vår vinstmaskin skulle snart ha tjänat in de pengarna igen.

När det nu gått grus i denna vinstmaskin och då tycker många med oss att ägarna borde ta första smällen. De vinster som det nu skall kalasas på har uppkommit genom en ständigt accelererande jakt på produktivitetsökningar och rationaliseringar som tryckts ner på oss från företagsledningen. Dessa ”ständiga förbättringar” skulle stärka vår konkurrenskraft och därmed trygga våra jobb. När nu mer än sextio procent av metallarbetarna på Lastvagnar i Tuve sagts upp framstår detta som ett hån.

Med det lättsinne Leif Johansson visade med företagets tillgångar 2007, blir det närmast löjeväckande att höra honom tala om nödvändigheten av att avskeda sextio procent av oss arbetare på Tuvefabriken. Volvo har tjänat massor med pengar också 2008. Den totala vinsten förra året blev 15,8 miljarder. Att behålla 1000 anställda i ett år skulle kosta 10 % av den föreslagna aktieutdelningen på 4 miljarder. Ett billigt pris för att behålla viktig kompetens och förhindra många mänskliga tragedier.

Men det är inte omsorgen om våra jobb, oss anställda eller ens om företaget som styr Volvoledningens agerande. Nej, för Leif Johansson och hans fallskärmsbröder är det börsen och hur den kan förväntas må som är viktigt. Den som glufsade i sig 20 miljarder överskottspengar 2007. Vi arbetare är schackpjäser som offras för att våra direktörer skall kunna visa handlingskraft. När Volvo tjänar pengar tillfaller de ägarna. När det går dåligt sparkar man ut arbetarna. Vi arbetare har ingen Johanssonsk fallskärm, bara en kraftigt försämrad A-kassa, som i bästa fall motsvarar 60 procent av lönen under ett år – sedan ingenting. När han säger att det är smärtsamt att kasta ut nästan 1300 arbetare från Tuvefabriken i en trolig arbetslöshet, är det en lika trovärdig smärta
som den schackspelaren känner inför ett bondeoffer.

Vi har med sifferuppgifter i detta blad visat att man till en blygsam kostnad kan behålla människor och deras kunskap i vårt företag. Men då krävs det att ledningen flyttar fokus från hyenorna på börsen till det de själva vid högtidliga tillfällen brukar kalla Volvos viktigaste resurs – de egna medarbetarna. Och nu är det upp till bevis för er aktieägare att visa vilka som är företagets viktigaste resurs, vi anställda eller ni aktieägare.

Tomas Johansson, gruppordförande i Volvo Verkstadsklubb på Volvo Lastvagnar i Tuve
Christer Lindsjö, gruppordförande i Volvo Verkstadsklubb på Volvo Lastvagnar i Tuve
Daniel Kristoffersson, gruppordförande i Volvo Verkstadsklubb på Volvo Lastvagnar i Tuve
Dennis Olsson, gruppordförande i Volvo Verkstadsklubb på Volvo Lastvagnar i Tuve
Urban Andersson
, gruppordförande i Volvo Verkstadsklubb på Volvo Lastvagnar i Tuve

Intressant?
Borgarmedia om krisen i bilindustrin: SVD1, 2, DN1, 2, VA1, 2, AV1, 2,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

8 svar på “Volvo avskedar 1000-tals och ger aktieägarna miljarder”

  1. Från GP:
    http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=486623

    ”Christer Lindsjö, gruppordförande i Volvos verkstadsklubb i Tuve var på plats med flygblad.
    – En del stödjer oss, men andra som har en annan åsikt tycker att det är värre med bonusar än med aktieutdelngen.
    – Vi kräver inte att utdelningar ska stoppas för all framtid, men i det här läget känns det inte rätt, konstaterade han.”

    Är det Arbetarinitiativets ståndpunkt? Att aktieutdelningar ska stoppas tillfälligt men kan vara bra i ett framtida, annat ekonomiskt läge? Verkar inte vara nåt för mig i så fall. Har dessutom lite svårt att förstå hur ni ska driva den frågan i EU-palamentet.

  2. Christer Lindsjö talar för gruppstyrelsen.

    Arbetarinitiativet är för en socialisering av bilindustrin. Frågan om aktieutdelning blir därmed irrelevant.

  3. Har han inte med sig gruppstyrelsen när han undertecknar Arbetarinitiativet som gruppordförande? Eller är det så att ni skiljer på facklig politik och europapolitik på något sätt?

  4. Partipolitik och fackliga uppdrag är ju inte riktigt samma sak, som jag natar att du förstår. Det finns mdierater som är fackliga förtroendmän, sossar som är det osv. Såklart är Christer ställningstagande för att tså på arbetarinitiativets lista ett personligt ställningstagande som har med ghans medlemskap i Socialistiska Partiet att göra. Utöver det har han också som gruppstyrelsordförande uttalat sitt stöd för Arbetarinitiativet. Men du kan gärna kontakat honom direkt istälet för att diskutera genom mig.

  5. Det helt avgörande är för min del är att få veta om ni har volvoarbetarna med er, de gruppstyrelser som undertecknat eller endast fyra medlemmar i SP som jobbar fackligt men i den rollen inte har mandat att föra fram Arbetarinitiativets politik. Men jag antar att det klarnar innan valet till sommaren. Det kan ju bli lite skevt om ni kommer in i Europapalamentet men saknar mandat lokalt i Sverige och på Volvo för ett förstaligande.

Kommentarer är stängda.