Vem äger egentligen Geely Automobile?

Volvo_Geely_416

Det företag som ska köpa Volvo Personvagnar är vad jag förstår Geely Automobile Holding och det är ett företag som är noterat på Hong Kong-börsen och registrerat på Cayman Islands. Största ägare i företaget är ett bolag på British Virgin Islands som heter Proper Glory Holding. Inga uppgifter om vem som äger det bolaget står att finna någon stans. Den enda möjligheten för att kinesiska Zhejiang Geely Holding Group är ägare till Geely Automobile Holding är att man äger Proper Glory Holding eller del i Proper Glory Holdings.  En mindre ägare i Geely Automobile är Swedbank Robur AB.

Enligt vissa uppgifter är det så Li Shu Fu äger hela Proper Glory Holdings och att Geely Automobile Holdings därmed är ett systerbolag till Geely Holding Group snarare än ett dotterbolag. Ursprunget är ett helt annat bolag än det kinesiska företaget Zhejiang Geely Holding Group, nämligen bolaget Guorun Holding ägt av familjen He. Guorun startade 2003 samarbete med Geely, 2004 köpte Li Shu Fu 32% av ägarbolaget till Guorun, Proper Glory Holding, och bolaget bytte namn till Geely Automobile. 2005 köpte Li Shu Fu resten av aktierna i Geely Auto. Bolaget börsnoterades i Hong Kong och 2009 blev Goldmans Sachs en av de större ägarna i Geely Automobile Holdings.

Bland dotterbolagen till Geely Automobile finns Luckview Group Ltd, också ett bolag i British Virgin Islands. Detta företag äger i sin tur Luck Empire Investment Ltd i Hong Kong som äger 51% av Shanghai LTI Automobile Components, ett joint venture med brittiska LTI. LTI är det bolag som tillverkar de klassiska London-taxibilarna och äges av Manganese Bronze Holdings som tycks äga 49% av Shanghai LTI Automobile Components.

Tillverkningen av vanliga bilar äger rum inom dotterbolag till Centurion Industries, också det ett företag registrerat på British Virgin Islands och dessutom dotterbolag till Geely Automobile Holding.

Manganese Bronze Holdings är noterat på London-börsen och i styrelsen sitter John Russell, Mark Fryer, Peter Shillcock, Tim Melville-Ross, Christopher Ross, Andrew Walker, Zhao Fuquan och Ang Siu Lun. Vem som egentligen äger Manganese Bronze Holdings framgår inte av bolagets hemsida, men ett antal fodner och investmentbolag nämns på olika hemsidor; Rutland Investments, J Borwick & Family, Schroder Investment Management, Liontrust Investment Funds och Julian Richer Jupiter Asset Management.

Enligt uppgifter i brittisk media kontrollerade familjen Borwick, Rutland Investement och J Borwick, men huruvida de fortfarande har ett kontrollerande intresse i Manganese Bronze Holdings är inte känt. 2003 kontrollerade de dock 40% av Manganese Bronze. Direkt och via Rutland. Rutland Investment är ett bolag registrerat på Bahamas. Det är idag troligt att ägarna bakom Geely Automobile också har större ägarintressen i Manganese Bronze.

I styrelsen för Geely Automobile Holdings sitter Li Shu Fu, Gui Sheng Yue, Yang Jian, Ang Siu Lun, Yin Da Qing, Liu Jin Liang, Zhao Jie och Zhao Fuquan. Två av dess sitter också i styrelsen för Manganese Bronze Holding.

Sammantaget tyder dock det mesta på att Li Shu Fu faktiskt är ägare till Geely Automobile, men att det faktiskt inte är ett kinseiskt bolag och inte ett dotterbolag till kinesiska Zhejiang Geely Holding Group, utan ett bolag som hör hemma i ett skatteparadis i Västindien. Något som inte känns så där väldigt förtroendeingivande. Och jag begriper då inte riktigt vad den kinesiska staten i det läget har med köpet att göra förutom att eventuellt låna ut pengar. Något som tyder på att man också komemr att ställa krav på tillevrkning av Volvo-bilar i Kina. Så på sikt innebär det hela nog ändå en avveckling av produktionen av Volvos personbilar i Sverige.

Intressant?
Borgarmedia: AV1, 2, 3, SVD1, 2, 3, DN, VA1, 2, 3, BW, BBC, Reuters,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Advertisements