Dyr västlänk – det går att uppnå samma fördelar på annat sätt

Det finns ett mycket billigare sätt att uppnå det man vill uppnå med Västlänken genom Göteborg och det är att istället för att bygga en tunnel genom delar av centrala Göteborg så bygger man ett större resecentrum i Gamlestaden som senare kompletteras med ett mindre i Almedal.

Vid dagens Gamlestadstorg byggs en större station med affärer, restauranger och annan service. Byten mellan pendeltågen som kommer från norr, söder, öster osv går att göra på platsen liksom byten till många av spårvagnslinjerna i stan (linjer till Angered, Bergsjön, Mölndal, Frölunda, Saltholmen, Sahlgrenska, Redbergsplatsen, Brunnsparken, Korsvägen osv). Ett busscentrum byggs naturligvtis också så att byten till många busslinjer möjliggörs. Detta ger möjlighet till genomgående pendeltåg snabbare än och är mycket billigare än Västlänken.

Genomgående pendeltåg från Kungsbacka till Älvängen blir möjliga, liksom genomgående från Alingsås till Volvo på Hisingen om bara järnvägen dit ut elektrifieras och byggs om för pendeltågstrafik. Vidare blir det efter en utbyggnad av järnvägen mot Borås möjligt med pendeltåg på den järnvägen som sen kan fortsätta vi Gamlestaden nån annan stans och samma gäller Bohusbanan. I samband med sådana ombyggnader och utbyggnader byggs resecentrum i Almedal med bytesmöjligheter till en mängd busslinjer och spårvagnar. Detsamma görs i Brunnsbo ihop med en utbyggnad av den sen 1964 utlovade spårvagnslinjen till Backa. För att underlätta byten vid Lisebergs station så slås Lisebergshållplatsen ihop med St Sigrids plan och flyttas till under motorvägen.

På detta sätt skapas faktiskt ett bättre kollektivtrafiksystem än det som Västlänken skulle leda till. Även om jag i princip inte har något mot Västlänken finns det ju fördelar med enklare, snabbare och billigare alternativ.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!