Att införa trängselavgift i Göteborg är inget jag har nåt emot. Från undersökningar i bland annat Oslo vet man at trängselavgifter har en fördelningspolitisk posiitiv effekt och från bl.a. Stockholm vet vi att det minskar trafiken. Alltså finns det egentligen inget att invända mot det hela.
Men det finns effektivare, enklare och lönsammare sätt att få in pengar och att minska resandet med bil. Det är att avskaffa reseavdragen. Reseavdragen utnyttjas i stort sett enbart av bilister och fusket är omfattande. Att avkaffa avdraget skulle var bar för ekonomin, bra för miljön och det skulle vara födelningspolitiskt bra (rika åker bil i större utsträckning än fattiga). Ingen ny byråkrati behövs utan snarare tvärtom, byråkratin kan minska. Ingen behöevr udnersöka om reseavdrag är korrekt gjorda längre.
Och naturligtvis ska sen pengarna användas för utbyggnad av kollektivtrafiken i form av nya spårvägar och järnvägar i göteborgsområdet. Inget ska användas till nya biltrafikleder. Kan Stockholm så borde väl Göteborg kunna.
Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om Trängselavgift, Reseavdrag, Skattefusk, Byråkrati, Göteborg, Bilism, Miljö, Klimat, Klimathotet, Samhälle, Politik
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
Anders! Jag är i grunden enig med dig om att reseavdragen ska bort. Jag är också enig med dig om att det finns behov av att satsa mer på kollektivtrafiken. Men jag har en fundering till dig – borde inte samhällets besparingar på att avskaffa reseavdraget växlas över till ett rent ”jobbskatteavdrag” (i någon form, kanske förhöjt grundavdrag för förvärvsarbete eller så)? Det skulle föra med sig följande som jag ser det:
1. Pengarna fördelas inom hela gruppen som i dagsläget arbetar – ett särskilt avdrag blir ett ”allmänt”.
2. Det gynnar de som inte har långa resor. De som åker kollektivt, cyklar, går eller samåker till jobbet.
3. Det ger ändå en viss skattelättnad (dvs mindre kraftig skattehöjning) för dem som likt min fru bilpendlar många långa mil i veckan och som tvingas till det för att kunna få jobb. Lättare att förankra brett politiskt, och kanske mer rättvis också?
Vad tror du om det?
/Jx, intresserad, konservativ, återkommande läsare.
Javelin X: Jag tycker ditt förslag till växling är förnuftig och har inget mot den.
Då kör vi på det!
/Jx
Ja, det är ju underbart att se hur ni sitter och planerar och funderar…
Sätt Er in i verkligheten för många av oss ute i landet som är tvungna att ha bil, det kanske är egoistiskt av oss att inte vilja bli infösta i storstadsghetton och att vi får skylla oss själva som bor i landsbygd/Småstäder…
Resa med allmänna färdmedel till jobbet är inte möjligt för mig och det är ju också verkligheten för många andra på landet eller bara i mindre städer, vi har ju inte bussar som täcker hela området ens och de går garanterat INTE med 5-10-15minuters mellanrum, vi har inga spårvagnar eller tunnelbanor att använda heller… Förr i tiden gick det rälsbussar mellan orterna men det las ner då det inte var lönsamt..
Så tafsa inte på reseavdragen för oss som behöver dem!
Anders Ivarsson: Det är inte ni på landet som använder reseavdragen utan främst göteborgare och stockholmare. Där dras majoriteten av pengarna av. Och ni på landet såväl som en del andra kan kompenseras genom sänkt bensinskat. Vi vinner i alla ändar. Bättre för miljön, omfördelning från rik till fattig, från stad till land och minskad biltrafi med bättre miljö. Dessutom minskat skattefusk (fusket med reseavdrag är omfattande) och minskad byråkrati. Jag kan inte begripa varför du skulle var mot det? Kanske för att du faktiskt inte satt dig in i frågan?