Det behövs mer spårbunden trafik i Göteborg

Göteborgs kollektivtrafiknät är undermåligt. Busstrafik har för dålig kapacitet och spårvägstrafik är ofta för långsam och för störningskänslig. Endast på 2 av 6 järnvägslinjer från de centrala delarna av Göteborg finns pendeltåg idag. Snart blir det tre, Västkustbanan mot Kungsbacka, Västra stambanan mot Alingsås och Bergslagsbanan mot Älvängen. De tre som även därefter saknar pendeltåg är Boråsbanan, Bohusbanan och Hamnbanan.

Pendeltåg på Hamnbanan skulle kunna gå ända till Volvo och minska trängseln på bussarna. Även andra linjer till andra ställen skulle minska trängseln på flera av stans busslinjer. Exempelvis en spårvagnslinje till Backa från Hjalmar Brantingsplatsen och till Eriksberg/Krokäng via Lundbyvass, Lindholmen och Sannegårdshamnen kan avlasta busslinjer på Hisingen. Pendeltågen på Hamnbanan och Bohusbanan måste inte alltid gå in till centrum utan kan vända vid Tingstad/Brunnsbo.

För att öka kapaciteten på pendeltågstrafiken kan man sluta köra in till Centralen i Göteborg med alla tåg. Istället kan vi får genomgående pendeltåg som har en bytesstation i Gamlestaden (bättre då man där också kan byta till spårvagn och buss) eller Olskroken samt vid Liseberg och Almedal/Kallebäck. Spårvganshållplatserna vid S:t Sigfridsplan och Liseberg kan slås ihop och flyttas till ett läge under motorvägen, vilket är nära Liseberg station. På det sättet underlättas byten. Vid Almedal/Kallebcäk kan busslinjerna i Örgryte och Kallebäck ha en hållplats för att underlätta byten. Linje 19 bör sluta vid den stationen istället för uppe i Fredriksdal osv. Spårvagnslinjer att byta till finns redan inom gångavstånd. Detta kan i princip genomföras på ett par år istället för att vi ska behöva vänta 20 år tills Västlänkens tunnel genom Göteborg är färdig.

För att göra spårvägstrafiken mindre störningskänslig kan flera små snuttar spårväg byggas på olika håll i Göteborg för att underlätta trafik om nån olycka händer. Över Heden mellan Valand och Skånegatan korsning med Bohusgatan, från Vagnhallen på Gårda förbi Gubbero till Redbergsplatsen. Från Vagnhallen Majorna uppför Karl Johansgatan till Kungssten. Den beslutade utbyggnaden över Munekbäckstorg så att 5:an kan fortsätta till Östra. Odh naturligtvis måste utbyggnaden längs med Skeppsbron mellan Lilla Torget och Järntorget skyndas på samt kompletteras med en spårväg mellan Lilla Bommen och Skeppsbron.

Senare kan lite längre utbyggnader  göras som exempelvis från ändhållplatsen i Kortedala (Aprilgatan/Januarigatan) till Angered C, från Angered C via Rannebergen, Lövgärdet och Gårdsten till pendeltågsstation i Agnesberg. Från Eketrägatan längs med gamla linjesträckningen till Bräcke och vidare till Eriksberg/Krokäng. Från Marklandsgatan till Järnbrottsmotet och sen till Frölunda. Därefter från Järnbrottsmotet till Särö. Från Komettorget i Bergsjön ner till Partille.

De är klar det kostar pengar, men mycket av det kan göras för samma summa som västlänken kommer att kosta. Det som behövs för att förvekliga lite av detta är politiskt mod och politisk beslut. Pengar till mycket finns om inte Västlänken inte byggs. Men trängselavgifter behövs. För biltrafiken måste minska och pengarna som kommer in behövs för en utbyggd kollektivtrafik.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , ,

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

13 svar på “Det behövs mer spårbunden trafik i Göteborg”

  1. Kollektivtrafiken är under all kritik i Göteborg
    Bussförarna kör som galningar, och ganska ofta är bussfärden ryckig. Mår man inte illa innan färden är man spyfärdig när man kliver av
    Och så de livsfarliga spårvagnarna

  2. Håller både med och inte. På vissa linjer och rutter så kan säkert utbyggda tåglinjer vara lösningen. Problemet med tåg är dock att de sällan ger direkt förbindelser, bor man inte direkt vid en station och jobbar vid en annan så blir det två byten buss-tåg-buss. Just byten är en akilleshäl i kollektivtrafiken. Få tycker om den oro man får när man har bråttom och får hoppas man hinner med anslutningarna, och ännu färre tycker om att stå ute och bli blöt. Byte från tåg till buss betyder ofta långa förflyttningar till fots. Därför bör man hellre satsa på ett mer finmaskit bussnät. Bussarna är dessutom mindre störningskänsliga eftersom de kan ändra rutt.
    Dock är spårbunden trafik mer populär hos politiker. Att prata järnväg är mer positivt än prata buss eftersom buss har en negativ klang, speciellt i gbg där bussarna är gamla, saknar AC och fylls till bristningsgränsen. Många chaffisar borde dessutom hellre köra sopor än människor.

    1. Bussar har inte tillräcklig kapacitet och det är löjligt att påstå att spårbundet är mer populärt hos politiker. Så är inte fallet.

      Ska bilpendlingen kunna ersättas med effektiv kollektivtrafik är spårbunden trafik nödvändig. Busstrafik har som sagt inte tillräcklig med kapacitet och är inte miljö- och klimatvänligt.

  3. Det är helt rätt och riktigt att det behövs mer spårbunden trafik, speciellt i en stad som Göteborg där man byggde ut staden under 1960-70-talen med bilen i tanke. Bussar har oftast lägre status och dessutom lägre komfort än spårvagnar.

    Västlänken kommer att lösa några av de problemen som tas upp, speciellt bytesproblematiken, genom att man i framtiden ska kunna ta sig direkt till både Korsvägen och Haga med pendeltåg.

    Ett stort problem som återstår är dock att det är svårt att ta sig mellan ytterområden. För biltrafiken finns det ringleder men inget sådant har byggts för kollektivtrafiken. Det gör att många av de expansiva industriområdena i princip blir helt bilberoende. Därför är det ett utmärkt förslag med trafik ut till Volvo men även andra industriområden behöver bli försörjda.

    Vi har en gigantisk utmaning framför oss, speciellt om kollektivtivtrafiken ska nå upp till (och förbi) de målsättningar som Västtrafik satt upp. Då måste vi vara beredda att satsa pengar. Lyssna på Trafikverkets planerare och slopa vägprojektet!

    1. BAcakdalens industriområde kan lätt få spårväg ut till Bäckebolsköpcentrum. Det finns gamla oanvända järnvägsspår från Tingstad och på RIngön. Ombyggnad till spårväg är enkel. Högsbo industrimoråde får spårväg om det byggs en linje längs med Dag Hammarskjöldsleden. Grimmered kan få en spårvägslinje byggs från Frölunda till Påvelund. Sisjön och Högsbo om Mölndasl centrum och Järnbrottmotet föbinds med en linje. Aröd får pendeltåg med en station i Lillhagen och pendeltåg på Bohusbanan. EN linje till Volv servar ju per automatik också delar av hamnen och industriområdena där. En sidolinje till Arendal är inte så svår. Åbro i Möndal kan få en linje genom att spårvägen förlängs söderut. Lackarebäck/Kallebäck får pendeltåg med en station i Almedal/Kallebäck. Mellby kan få spårväg om man bygger en linje österut från Bellevue. Det krävs egentligen inte så mycket.

      Sen tycker jag inte vi ska vänta på Västlänken för att få till genomgående linjer. Västlänken ger dessutom inte speciellt många fler bytesmöjligheter än vad det finns idag.

  4. bara dom inte tror att västlänken kommer lösa nåt .. kommer ju göra innerstan till ett vaccum med  kommunaltransporter … inga special affärer kommer finnas kvar.. helt omöjligt att ta sig från frölunda till centrum för att man måste passera hagastationen . innebär ju bara en förflyttad centralstation. västra gbg har ingen nytta av västlänken .. borde ju heta östlänken.. om man verkar tro politikerna så vill dom göra om stan till ett campus för studenter .. ha ha..dom har ju mycke csn pengar i sina fickor som dom kan strö på handeln i gbg 

    1. Varför skulle det bli så? Erfarenheter från andra städer visar att det är omvänt. Centrum blir mer levande.

      Varför skulle spårvagn eller buss från Frölunda bli långsammare? De kommer ju att gå samma vägar som nu.

  5. tror nog att inrikestågen kommer få problem nu när den gamla säckstationen hamnar i trängselzonen .. folk med bagage kommer ta flyget till stockholm mm.. flytta centralstation mot olskroken  .. finns ingen anledning att inrikestågen stannar på en ändstation i en trängselzon  .. sen om man ska bygga västlänken bygg då för fan en som går  genom änggårdsbergen  .. så boende västra  sidan stan får nån slags valuta för  sina trängselskattepengar.. 

  6. sen den där hagastationen .. tycker det verkar lite naivt å tro att det ska spara tid när tunneln ska  korsa götatunneln å krypa under vallgraven ..  den hamnar djupt ner som fan .. ha ha.. dom rulltrapporna skulle få led zeppelin att vilja återförenas

    1. Det är förberett för tågtunneln, den ska ligga på Götatunneln en bit och ska inte gå djupt. Men som jag ser det är det en onödigt dyr lösning och det finns billigare.

  7. sen om tittar på kartan så korsar ju västlänken götatunnelns mynning ..  den ska nog under  götatunneln ock  .. e ingen geolog men det är väl lite konstigt att två tunnlar korsar varandra så nära älven .. att tunneln går på södra älvstranden så när kajen låter ju  lite riskprojekt .. vet man verkligen vad man ger sig in på ?   

    1. Nej det ska den inte. Jag har sett ritningar och planer. Varit på flera möten om tunneln. Men egentligen spelar det ingen roll. Tunnlen ger för lite för pengarna tycker jag. Had den gett mer hade jag varit för den, helt och hållet. Jag är inte mot den helt och hållet. Den eller en annan lösning behövs.

Kommentarer är stängda.