Det finns vettiga alternativ till dyr västlänk

Del 7 av 12 i serien Pendeltåg i Göteborg

Men det kräver att politikerna faktiskt tänker och inte låser fast sig i det som redan tänkts och belsutats. Man kan ändra sig. Det är ibland mycket bra att ändra sig. Det krävs också att den fixering som ansvariga personer i Göteborg har vid att all kollektivtrafik ska passera Göteborg C/Nils Ericssonsplatsen/Drottningtorget/Brunnsparken upphör. Det finns få stora och välfungerande kollektivtrafiksystem som har en enda punkt som allt ska passera. Stockholms tunnelbana har det, det är också ett stort problem där. London har det inte, inte Paris, inte New York, inte Berlin, inte Budapest, inte Wien osv. Frankfurt och Olso har det, där vet jag inte om det är ett problem eller inte.

Grunden för ett vettigt pendeltågsalternativ i Göteborg är några få punkter:

1. Utnyttja befintliga järnvägar, järnvägsområden och stationer.
2. All trafik behöver inte passera Göteborg C/Nils Ericssonsplatsen/Drottningtorget/Brunnsparken

Det finns flera förslag på hur det hela ska gå till, men gemensamt är att man utnyttjar Lisebergs station och godstågsviadukten förbi Olskroken. Jag ska skriv ett antal inlägg om frågan, dels om den så kallade Hisingslänken, ny station i Gamlestaden, hur Lisebergs station kan utnyttjas mer och bättre kopplas ihop med det övriga kollektivtrafiknätet i form av spårvagnar och bussar. Eventuella pendeltågsstationer i Almedal, Brunnsbo och vid Hjalmar Brantingsplatsen. Vidare hur Mölndals Övre (om den nu inte i stort sett helt bebyggs med bostäder vilket ju ser ut att bli fallet) kan användas eller en blivande station i en ny tunnel i berget där under kan användas.

Intressant?
Borgarmedia: GP12345678, 9, 10, 11, 12,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Series Navigation<< Rena lögner från GP om Västlänken och LisebergHamnbanan får dubbelspår – dags för Hisingslänken >>
Advertisements