Hallberg och Johansson kör aldrig genom Tingstadstunneln

I alla fall inte under rusningstid. Det är uppenbart när man läser deras argumentation om att det inte finns nån trängsel bland bilarna i Göteborg. Inte heller passerar de Korsvägen i rusningstid eller när det är nåt större arrangemang på Svenska Mässan, Scandinavium eller Ullevi. De har sannolikt aldrig försökt ta sig fram vi Övre Husargatan, Sprängkullsgatan och Allén i rusningstid. Nog finns det omfattande bilköer i Göteborg och minsta lilla olycka på motorvägen genom staden sprider köerna till omkringliggande gator också. Bägge politikerna (eller ska vi säga expolitikerna), såväl moderaten Hallberg och sossen Johansson, är dock anhängare av Västlänken och trängselavgiften. De anser att de behövs.

Men inne i stadskärnan finns det ingen direkt trängsel bland och med bilar. Så var det i Stockholm också. Biltrafiken i Stockholm minskade dock när trängselavgifterna infördes. Det kommer den också att göra i Göteborg. Det är bra för miljön. I Göteborg ska trängselavgifterna användas till att finansiera en utbyggnad av järnvägen (det finns där alternativ som ger oss mycket mer för pengarna än vad Västlänken gör) och tyvärr också för finansiering av en utbyggnad av bilismen, Marieholmstunneln. Ju mer av pengarna som används för kollektivtrafik ju bättre. Utbyggnad av kollektivtrafiken så den kan bli bättre är nödvändig för att vi ska få minskad bilism. Minskad bilism är nödvändigt för miljön.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

Advertisements