Hur fiskare blir smugglare

Fiskare är en utsatt befolkningsgrupp i hela världen. De är ofta marginaliserade och lever på avsides och isolerade platser med små möjligheter till annan försörjning. Det gör att deras samhällen och gemenskaper är känsliga för förändringar i havsmiljön. Allt som leder till att fisket minskar skapar ekonomiska problem för dem. Det leder till att brott kan bli ett lukrativt sätt att försörja sig. Det är likadant i hela världen.

Orsakerna till minskade försörjningsmöjligheter kan vara många, överfiske, miljöförstöring, miljöskydd, havsbaserade vindkraftverk, klimatförändringar, förändrade konsumtionsmönster, dålig fiskeripolitik och mycket annat. Överfiske, miljöproblem och klimatförändringar leder till att fiskbestånden minskar. Det finns inte längre nåt att fiska.

Fiskeripolitik kan innebära att fisket begränsas så att det inte ska bli nåt överfiske. Om inget görs för att kompensera fiskarna för bortfallet av fisk att fånga kan yrkesfiskarna tvingas begå brott för att försörja sig. Miljöskydd med marina skyddsområden och vindkraftsparker till havs kan göra fiske omöjligt. Brottslighet kan då bli ett alternativ.

Kriminella nätverk och drogkarteller drar nytta av situationen och tar hjälp av fiskare för att smuggla sin varor över gränserna. I sin utsatta position är det lätt att få fiskare att bli drogsmugglare. Och när de väl har börjat kan de inte dar sig ur. För då kommer hoten och våldet.

Områden där drogsmugglande fiskare förekommer

Smuggling med hjälp av fiskebåtar är vanligt på Medelhavet där smugglingen är stor mellan Nordafrika och Europa. Cannabis från Marocko till Spanien, Italien, Portugal och Frankrike, från Libyen och Egypten till Grekland och Italien. På samma rutter transporteras även människor och vapen.

Även galiciska kusten i Spanien är ett område där drogsmuggling är vanligt liksom Nordsjön där det främst handlar om nederländska och brittiska fiskebåtar som är engagerade i detta. I dessa fall handlar det framförallt om smuggling av kokain. På senare år har en del av denna smuggling flyttat till den danska kusten. Det är också troligt att polska fiskare deltar i smuggling av droger från Polen till Sverige.

Andra områden där fiskare ofta deltar i smugglingen av droger är Centralamerika, Mexico och Karibien där kokain transporteras från Colombia och norrut till USA. Vidare är det vanligt i Västafrika, Östafrika där det främst handlar om heroin, Arabiska sjön, Persiska viken, Bengaliska viken, Andamansjön; Malackasundet och Sydkinesiska sjön (metamfetamin) samt från Asien via olika rutter till Australien.

I Västafrika och Sydkinesiska sjön kombineras ofta drogsmuggling med illegalt fiske. I Östafrika och Arabiska sjön liksom i delar av Asien kombineras drogsmuggling med vapensmuggling och piratverksamhet.

Fördelar för de kriminella nätverken

För de kriminella gängen finns det många fördelar med att använda fiskebåtar för smugglingen. Framförallt små fiskebåtar. Upptäcksrisken är liten, beslagen blir små, kontrollen svag och yrkesfiskarn och fiskarfamiljerna mer beroende av inkomsterna från smugglingen.

Den svaga kontrollen beror på att små båtar har liten betydelse när det gäller fiskerirelaterad brottslighet varvid de kontrolleras mer sällan. Dessutom finns det mängder med hamnar och landningsplatser vilket gör det svårkontrollerat. Kontrollanterna letar i allmänhet efter fiskerirelaterade brott och inte efter droger. Det är notoriskt svårt, för att inte säga omöjligt, att kontrollera alla små fiskebåtar som finns.

Läs mer:


Upptäck mer från Svenssons Nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.