I Sverige har strejken och blockaderna mot Tesla nu pågått i en månad. Företaget kan inte ta in bilar via svenska hamnar. Deras laddningsstationer repareras inte och de får inte ut registreringsskyltar. Det fungerar så där. Arbete på de flesta av deras verkstäder har i de flesta fall fortsatt på grund av oorganiserade strejkbrytare. Enligt IF Metall strejkar dock hälften av de anställda mekanikerna och reparatörerna.
För att få Tesla på fall har det på grund av strejkbrytarna krävts ytterligare en mängd åtgärder från andra fackföreningar. Blockad av lossning i hamnar, transporter, reparationer på andra verkstäder och laddstationer och leveranser av registreringsskyltar.
Tesla har för att få in bilar istället tagit in dem via Danmark och Norge. Nu har stor fackföreningar i de länderna blockerat lossning och transporter av Teslabilar. Även fackföreningar i Finland har utlyst blockad mot Tesla. Även i de andra länderna vägrar Tesla teckna kollektivavtal och en vinst i Sverige för de anställda skulle gör det lättare att även få kollektivavtal i de andra länderna.
När det gäller registreringsskyltarna har Tesla stämt de företag där personalen blockerar utlämning av skyltarna. Det har hittills inte gått så himla bra för Tesla och de får för närvarande inte ut några registreringsskyltar. Rättsprocessen fortsätter dock så det är lite oklart hur det blir framöver. Kanske kan Tesla ha en del framgångar genom sina rättsprocesser. Kanske inte.
Läs mer:
- Konflikten med Tesla är ingen strejk utan en blockad
- Striden för kollektivavtal på Tesla
- Strejk på Tesla för kollektivavtal
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.