Rasist och koranbrännare ihjälskjuten

Rasist och koranbrännare ihjälskjuten. Koranbrännaren Salwan Momika sköts igår ihjäl i Hovsjö, Södertälje. Mordet får betraktas som ett politiskt mord och det är naturligtvis helt oacceptabelt. Salwan Momika var en rasist, högerextremist och fanatisk antimuslim. Det är uppfattningar jag har mycket lite förståelse för men en person som har sådan åsikter ska inte mördas på grund av dem.

Momika mördades på den dag hans dom i en rättegång om hets mot folkgrupp skulle meddelas. Meddelandet om domnen skjuts därför upp. Åtalet gällde flera av hans koranbränningar.

Jag tycker att han aldrig skulle ha åtalats för att han bränner koraner. Jag anser att det ska vara tillåtet att bränna heliga skrifter, häda och inte gilla religion av något slag. Samtidigt tycker jag att hans agerande i samband med kornbränningarna varit provokativt, rasistiskt och otrevligt. Men jag är ytterst tveksam till de ska betraktas som hets mot folkgrupp. Inte heller koranbränningarna borde ha skett.

Momika sköts ihjäl sent på onsdagskvällen. Enligt en del uppgifter skedde det under en paus i en inspelning av en liveströmmad TikTok-video. Han ska ha varit ute på sin balkong för en rökpaus. Fem personer är redan gripna vilket ju är ovanligt vid skjutvapenmord. Men detta mord är förstås liet annorlunda då det troligen har ett politiskt motiv och inte är en gänguppgörelse.

Läs mer:

Upptäck mer från Svenssons Nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

2 svar på “Rasist och koranbrännare ihjälskjuten”

  1. Den intressanta frågan i detta är vad ”hets mot folkgrupp” innefattar. Om ”hetsen” består i explicita verbala eller skriftliga uttryck är frågan något enklare men alls inte enkel då det alltid finns ett gränsland mot yttrandefriheten. Frågan blir mycket svårare om ”hetsen” uttrycks i form av symbolik som kan ta sig många uttryck såsom t.ex. nidbilder eller som i detta fall brännande av en helig skrift.

    Symbolik är alltid mångfacetterad varför den är svår att värdera utifrån enbart rationella resonemang (såsom t.ex. att vilken bok som helst måste kunna brännas). I bedömningen av ”hetsen” måste rimligen också det budskap symboliken sänder till den utsatte beaktas. Utifrån detta ser jag det inte som självklart att brännande av religiösa skrifter alltid kan uteslutas från att vara en del av ”hetsen” och därigenom falla inför ramen för ifrågavarande lagstiftning.

Kommentarer är stängda.