Ett tåg spårar ur. Sådant händer ibland. Denna gång är säkerligen bristande underhåll på grund av avreglering och privatisering en del av orsaken. Men även utan sånt så händer det att tåg spårar ur. I morse skedde det alltså på Södra station i Stockholm, eller snarare strax efter stationen. Loket körde in i en pelare. Något som fått myndigheter att varna för rasrisk (fast nu är varningen tydligen avblåst).
Om en byggnadskonstruktion riskerar att rasa för att en pelare blir skadad så måste det bero på att det är felbyggt från början. En usel konstruktion helt enkelt. Eller en usel konstruktör som inte tänkt på att tåg kan spåra ur (ungefär som att ingen tänkt på att fartyg kunde köra på den gamla Tjörnbron, Almöbron). Även om varningen för rasrisk inte längre anses föreligga på Södra station så innebär ju bara det faktum att de går ut och varnar för rasrisk att funderingar uppstår.
Det hela har förstås vållat stora störningar i tågtrafiken i Stockholmsområdet samt till och från Stockholm. Av den anledning undrar man ju också om det inte vore vettigt med en alternativ spårsträckning genom eller förbi Stockholm.
Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om Järnväg, Urspårning, Rasrisk, Södra station, Godståg, Underhåll, Avreglering, Kollektivtrafik, Privatisering, Olycka
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.